Weinig bewegen even slecht voor je als roken

0
814

Elke dag 30 minuten bewegen: het lijkt een hele opgave, maar ook zonder een duur abonnement op de sportschool kun je actief zijn: een stukje fietsen, de trap nemen en rondrennen met de kids dragen allemaal bij. Gelukkig maar, want niet bewegen blijkt nog slechter voor je te zijn dan al werd gedacht.

Elke dag 30 minuten bewegen: het lijkt een hele opgave, maar ook zonder een duur abonnement op de sportschool kun je actief zijn: een stukje fietsen, de trap nemen en rondrennen met de kids dragen allemaal bij. Gelukkig maar, want niet bewegen blijkt nog slechter voor je te zijn dan al werd gedacht.

Onderzoekers zeggen nu dat gebrek aan beweging even dodelijk is als roken. In Groot-Brittannië gaan jaarlijks 90.000 mensen dood aan ziekten zoals hartproblemen, borst- en darmkanker en diabetes; allemaal gevolgen van een te weinig actieve levensstijl. Het sterftecijfer voor de gevolgen van roken ligt maar nauwelijks hoger; daar gaan in Groot-Brittannië jaarlijks 100.000 mensen aan dood.

Weinig bewegen

Wereldwijd is te weinig bewegen de oorzaak van één op tien overlijdensgevallen, aldus onderzoekers van de Harvard Universiteit in het medische tijdschrift The Lancet. Dit zijn 57 miljoen mensen per jaar.

Hoofdonderzoeker Dr. I-Min Lee, zei niet verbaasd te zijn dat de cijfers vergelijkbaar zijn met die van roken. “Maar een kwart van de wereldbevolking rookt, maar ongeveer tweederde is niet actief genoeg” vertelde hij. “Een goede manier om mensen aan het bewegen te krijgen is het lopen en fietsen naar het werk.” Hij hoopt dat een luie levensstijl in de toekomst net zo wordt gezien als roken nu: een domme keuze. “Met tabak is het ook zo gegaan. Jaren geleden rookte iedereen, maar nu ben je een buitenbeentje als je rookt.”

Roken

Toch zijn er ook campagnevoerders die zeggen dat roken veel meer kankergevallen veroorzaakt dan weinig beweging. Dr Claire Knight van Cancer Research UK, zegt : ‘Als het gaat om kankerpreventie is stoppen met roken echt het belangrijkste wat je kunt doen. Maar ook de rol van fysieke activiteit bij het voorkomen van kanker moet niet worden onderschat.”

Volgens cijfers van de World Health Organisation is de situatie in Nederland niet zo erg als in Groot-Brittannië: wij hebben twee keer minder ‘inactieve’ volwassenen.

Tips om meer te bewegen

Hoewel wij als volk dus kennelijk redelijk veel bewegen, is het goed om bij jezelf na te gaan of jouw levensstijl wel actief genoeg is. Kom je tot de conclusie dat je wel wat meer mag bewegen, dan zijn hier wat tips:

  • Pak niet voor alles automatisch de auto of de scooter. Sta erbij stil dat de fiets soms zelfs handiger is (geen parkeer- of benzinekosten, geen file).
  • Speel buiten met de kinderen. Een lekker potje voetballen of tikkertje geeft ze een leuke middag, en zorgt er ook nog eens voor dat zij en jij ’s avonds beter slapen.
  • Ook klussen zoals de auto wassen, de kozijnen schilderen, of een kast in elkaar zetten telt als beweging.
  • Haal je lunch niet in de winkel náást je werk, maar ga een stukje lopen naar een winkel verderop. Dit werkt ontspannend, en met collega’s samen is het nog gezellig ook.

Kijk voor meer advies over een actieve levensstijl in onze rubriek Dagelijkse Beweging.