Sterke buikspieren, een sixpack of wasbordje is mooi en gezond

Een mooie sixpack (of wasbordje), dat willen we toch allemaal. Naast de schoonheid van strakke buikspieren zijn er gezondheidsredenen. Sterke buikspieren ondersteunen namelijk de onderrug, waardoor veel rugproblemen voorkomen kunnen worden. Buikspieren zorgen er ook voor dat je minder gevoelig bent voor blessuren en last but not least, buikvet is erg ongezond en geeft een verhoogde kans op hart en vaatziekten en zelfs kanker.

Reden genoeg dus om aan een mooie partij buikspieren te werken. Healthylives geeft handige tips om meer vet te verbranden:

  1. Drink water: water zuivert het lichaam en verbruikt calorieen. Meer info over afvallen en water drinken vind je hier.
  2. Ontbijt iedere dag: mensen die niet ontbijten hebben de neiging later op de ochtend te gaan snacken of grote hoeveelheden te gaan eten, waardoor ze uiteindelijk meer calorieen binnen krijgen. Het niet ontbijten leidt ook tot een vertraging van de stofwisseling wat de verbranding niet ten goede komt.
  3. Eet op tijd en frequent: eet meerder keren op een dag kleine maaltijden. Op deze manier blijft de stofwisseling en verbranding op peil.
  4. Doe aan krachttraining: Duurtraining is een prima middel om vet te verbranden, krachttraining is echter nog beter. Je verbrandt energie en krijgt spiermassa op je buik. Het voordeel is ook dat spiermassa meer calorieen verbrandt, iedere dag weer.
  5. Eerst loopband en dan gewichten: als je vet wilt verbranden is het belangrijk eerst duurtraining te doen en daarna krachttraining. De reden is dat bij krachttraining hoge lactaatwaarden vrijkomen, die de omzetting van vrije vetzuren remmen. Daardoor verschuift de verbranding van vetten naar koolhydraten.
  6. Train gemixt: je verbrandt extra energie als je in de pauzes tussen sets van krachtoefeningen aan cardiotraining doet. Met een mengsel van duurtraining en cardio vraag je het uiterste van je lichaam. Je verbrandt nog meer energie.

Lees 3 reacties

3 reacties

  • Jasper

    mijn naam is jasper en ik ben 16 jaar.
    ik train 4x per week in de sport school.
    ik zie mijn “wasbordje” sterk als ik hem aanspan..
    Sterker nog , nog een week of 2 en dan is mijn sixpack volledig zichtbaar.
    echter heb ik één vraag :

    Hoe moet ik eten/ wat moet ik eten.
    Als ik thuis kom van de sportschool wat dan rond 9 uur is (’s avonds) heb ik natuurlijk honger..
    maar mijn ouders zeggen dat ik ’s avonds niet moet eten ondat mijn verbranding dan minder goed werkt..
    ik heb trouwens ook hoge verbranding en weeg 50 KG..

    Bij voorbaat dank.

    Jasper

  • reflectie

    Het is een fabeltje dat ’s avonds laat eten niet goed zou zijn. Als je het diner voor die dag al op hebt is na het trainen magere kwark met vers fruit (bijv. banaan) lekker en goed voor je.

Geef een reactie