Jojo-dieet heeft geen effect op metabolisme

0
844

Herhaaldelijk afvallen en aankomen mag dan wel vervelend zijn, het werkt je niet tegen als je op de lange termijn toch de pondjes kwijt wil raken. Onderzoekers hebben aangetoond dat jojo-diëten geen nadelig effect hebben op het metabolisme.

Je metabolisme, of stofwisseling, is het proces waarbij je voedsel wordt omgezet in andere stoffen. Bij sommige mensen gebeurt dit sneller dan bij anderen. Er werd gedacht dat je met herhaaldelijke schommelingen in het gewicht je metabolisme kon verstoren, zodat deze langzamer zou werken. Als je een langzame stofwisseling hebt, is het moeilijker om af te vallen.

Onderzoeksleidster Dr. Anne McTiernan zei: “Een geschiedenis van mislukte afvalpogingen zou iemand niet moeten afschrikken om toch te proberen een gezond gewicht te bereiken. Ook zouden de slechte ervaringen niet de indruk moeten geven dat gezond eten en regelmatig sporten niet belangrijk zijn bij het op peil houden van het gewicht.”

Jojo-ers en metabolisme

De onderzoekers deelden 439 vrouwen met overgewicht in de leeftijd van 50 tot 75 willekeurig in in vier groepen. Drie groepen volgden een dieet: één groep kreeg alleen minder caloriën, één groep ging veel sporten, één groep deed een combinatie van die twee en één groep kreeg geen dieet. Aan het eind van het jaar van de studie hadden de groepen die minder calorieën binnenkregen én de combinatiegroep ongeveer 10 procent van hun startgewicht verloren.

In het onderzoek probeerden de onderzoekers vast te stellen of de vrouwen die al herhaaldelijk waren afgevallen minder slagingskans hadden dan de vrouwen die een stabiel gewicht hadden gehad tot het begin van het onderzoek. Ongeveer één vijfde van de deelneemsters had een geschiedenis van jojo-diëten: het verliezen en weer aankomen van ongeveer 10 kilo en dat drie keer.

Hoewel ernstige jojo-ers aan het begin van de studie ongeveer 10 kilo zwaarder waren dan mensen die een stabiel gewicht hadden, was er tegen het einde van de studie geen verschil in hoe goed zij af konden vallen. Ook was er geen verschil in de effectiviteit van het dieet en het sporten. De vrouwen vielen even veel af, verloren even veel lichaamsvet en kregen even veel spierweefsel van het sporten.

Gezondheid en gewichtsschommelingen

Ook op punten als bloeddruk, insulinegevoeligheid, en hoeveelheid hormonen die betrokken zijn bij metabolisme verschilden de jojo-ende vrouwen niet veel van stabiele vrouwen. De bevindingen zijn belangrijk omdat het mensen met overgewicht kan aanmoedigen toch door te gaan met afvallen.

Toch is het niet per sé gezond om vaak grote schommelingen te hebben in je gewicht. Het mag dan geen effect hebben op je metabolisme, het is niet goed voor je bloedvaten en je hart. Ook wordt het yo-yo-en meestal veroorzaakt door het volgen van crash-diëten die heel slecht voor je zijn: ze veroorzaken vaak uitdroging, hartproblemen en een verslechterd immuunsysteem. Hoewel het dus voor het gewichtsverlies niet uitmaakt of je in het verleden veel schommelingen had, is het op de lange termijn beter om langzaam en op een verstandige manier af te vallen zodat de kilo’s er ook echt af blijven.

Bron: www.dailymail.co.uk