Eet je vrolijk!

0
1256

Voedsel en drinken waar je vrolijk van wordt. Onderzoek naar het verband tussen wat we eten en hoe we ons voelen worden veel uitgevoerd. Maar is er ook eten waar we vrolijker van worden? En als dat zo is, wat moeten we dan eten voor een goed humeur?

Voedsel en drinken waar je vrolijk van wordt. Onderzoek naar het verband tussen wat we eten en hoe we ons voelen worden veel uitgevoerd.
Maar is er ook eten waar we vrolijker van worden? En als dat zo is, wat moeten we dan eten voor een goed humeur?

Serotonine

Serotonine is een stofje in de hersenen die invloed heeft op onder andere je eetlust en je stemming. Het staat bekend als het feel good
stofje. Hoe meer serotonine er in je hersenen vrij komt, hoe vrolijker jij bent. Serotonine is opgebouwd uit koolhydraten en tryptofaan. Voeding die de aanmaak van serotonine stimuleert zou dan ook je stemming verbeteren.

Producten met veel koolhydraten of tryptofaan zijn:

  • Volkorenbrood
  • Volkorenpasta
  • Zilvervliesrijst
  • Bananen
  • Pure chocolade
  • Melk

Noten, vis en mager vlees

Magnesium zou ook een belangrijk stofje zijn voor levenslust. Dit zou ervoor zorgen dat je stofwisseling beter werkt en het zet
je suiker om in energie. Magnesium vind je veel terug in cashewnoten en hazelnoten. Ook bevatten noten veel omega-3-vetzuren. Deze bestrijden
depressies en zijn goed voor je hart. Omega-3-vetzuren zitten ook veel in vis.

Ook mager rund- en varkensvlees en wit vlees van de kip of kalkoen helpen bij een goed humeur. Ze zijn een bron van proteïne en verhogen
het dopamine gehalte. Dopamine is ook een geluk stofje in je hersenen.

Ontbijt en zout

Niet ontbijten is slecht voor je humeur. Onderzoek heeft aangetoond dat iemand die ontbijt in de ochtend overdag meer energie heeft en
vrolijker is. Het beste kan je ontbijten met veel granen en vezels. Zout zou ook vrolijk maken. Zout werkt als een antidepressivum en daarom zouden wij er zoveel van eten.

Waar moet een goed ontbijt aan voldoen?

  • Graanproducten (volkorenbrood, brinta, muesli)
  • Melkproducten (halfvolle melk, magere yoghurt,
    margarine)
  • Groente/fruit (appel, banaan, tomaat)

Slecht voor je humeur

Er zijn natuurlijk ook producten waar je humeur van achteruit gaat. Snoepgoed en energiedrankjes zijn hier een goed voorbeeld van.
Deze producten zorgen ervoor dat je een piek krijgt in je energie en je suikerspiegel. Na die piek komt er echter wel een dal wat slecht is voor je
humeur. Daarnaast werkt het ook vermoeiend.

Lees ook:

Pak je slechte eetgewoontes aan

Gezonde voedselcombinaties

Voeding en gezondheid