Voeding dat je cholesterol verhoogt en verlaagt

2
1285

Het aantal Nederlanders met een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed is erg hoog. Zeker als het gaat om mensen met een middelbare leeftijd. Deze personen lopen een beduidend hoger risico een hartinfarct te krijgen in vergelijking met mensen met een laag cholesterolgehalte.

Het aantal Nederlanders met een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed is erg hoog. Zeker als het gaat om mensen met een middelbare leeftijd. Deze personen lopen een beduidend hoger risico een hartinfarct te krijgen in vergelijking met mensen met een laag cholesterolgehalte.

Hieronder wordt uitgelegd wat cholesterolverhogend en cholesterolverlagend werkt.

Cholesterolverhogend werken onder meer:

  • Verzadigd vet: dit doet het ‘slechte’ LDL=cholesterolgehalte stijgen en het ‘goede’ HDL-cholesterolgehalte dalen. Deze vetten komen onder meer voor in vet vlees en vette vleeswaren, volvette kaas, volle melkproducten. snacks en koekjes. Meestal zijn de verzadigde vetten van dierlijke oorsprong, maar ook palmolie en kokosolie bevatten veel verzadigde vetten.
  • Transvetzuren: Deze vetten werken net als verzadigde vetten cholesterolverhogend. Transvetzuren ontstaan onder meer bij het harden van plantaardige olien. Door speciale productietechnieken bevatten margarines en halvarines tegenwoordig weinig transvetzuren maar in bakkerijvetten (gevulde koeken, koekjes, cake etc.) zitten nog steeds veel transvetzuren. Verder treffen we ze in kleine hoeveelheden aan in melk, roomboter en rund- en schapenvlees.
  • Cholesterolrijke voedingsmiddelen: sommige voedingsmiddelen zoals niertjes, (kippen)lever, garnalen, paling, leverworst en leverpate verhogen het cholesterolgehalte. Het advies is om zuinig om te springen met deze voedingsmiddelen.
  • Overgewicht: een te hoog lichaamsgewicht blijkt vaak samen te gaan met een hoog cholesterolgehalte in het bloed.

Cholesterolverlagend werken onder meer:

  • Onverzadigd vet: meervoudige onverzadigde vetzuren zorgen voor een daling van het ‘slechte’ LDL-cholesterolgehalte. Deze vetten zitten in zade (zonnebloem, lijnzaad, tarwekiem, sesam( saffloerolie en vette vis. Producten met onverzadigde vetzuren verdienen de voorkeur boven voedingsmiddelen met verzadigd vet.
  • Vezelrijke voeding: de onverteerbare vezels uit voedingsmiddelen zorgen voor een betere darmwerking en helpen mee het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. Rijk aan vezels zijn bijvoorbeeld: groente, fruit, volkoren producten, zilvervliesrijst en peulvruchten. Eet dus bij voorkeur volkorenbrood in plaats van witbrood.
  • Gebruik liever halfvolle of magere melkproducten. Vermijd volle melk en volvette kaassoorten.
  • Neem zoveel mogelijk magere vleessoorten als mager rundvlees, kip en kalkoen (zonder vel).
  • Eet twee maal per week vis, waarvan bij voorkeur een keer een vette vissoort (meervoudige onverzadigde vetzuren)
  • Het Voedingscentrum adviseert zuinig om te springen met cholesterolbevattende voeding als eidooiers, lever, niertjes en garnalen.

Naast voeding is beweging een belangrijk middel om tot een lager cholesterolgehalte te komen.

2 REACTIES

  1. Het is met erg klein lettertjes(en nog blauw) geschreven en daarom moeilijk leesbaar.Ik zou het 2 aparte lijsten willen zien (goede en slechte producten), waarin met grote letters staan namen van producten in alfabet-volgorde. Op zo manier kan het makkelijk voor oudere en slechtziende mensen zich te oriƫnteren.

  2. lieve mensen

    hier staan eental slechte tips;

    Cholesterol heb je nodig !!voor het goed functioneren van de stofwisseling, immuunsysteem, vitaminen en mineralen verwerken,bescherming bloedvaten, etc..
    “De leugen van de cholesterol” Prof. dr Walter Hartman
    Cholesterol verlagers verlagen ook de goede (HDL)cholesterol, Enzym Q10 (Uniquinol wordt beter opgenomen)tekort werken niet bij gezonde mensen, en al helemaal niet als preventie en bij vrouwen.
    Alleen heel veel ellende,bijwerkingen van depressiviteit tot spier -en gewrichtsklachten, Hartklachten,Hormoonhuishouding in de war, Geheugenstoornis, Diabetes,Kalium en Magnesium tekort(heel belangrijk voor het hart !!) Oedeem,benauwdheid,etc
    zo ook BECEL, niet gebruiken samen met cholesterolverlagers, en anti depressiva

    -Becelmythe” teveel plantesterolen en linolzuur, slecht voor hart en bloedvaten.
    vol met transvetten, conserveermiddelen,emulgatoren, kleurstoffen.

    -Margarine vesus boter”

    “Wat gebeurt er als je te weinig vet eet?”

    goede vetten zijn; extra virgine kokosolie(niet de geurloze)olijfolie, vette vis, (gras)roomboter,ongeroosterde noten en zaden, avocado.

    Kokosplein.nl

    nodig voor de vitaminen en mineralen opname, spijsvertering, etc.

    “Wij worden wakker.nl /gezondheid en voeding/cholesterol,transvetten
    ook deze onderwerpen bij “EQgen”

    dr Gert Schuitemaker’
    “Nieuw licht op vitaminen D en chronische ziekten”
    “Het gouden boekje voor het hart”
    “Het gouden boekje voor de gezondheid”
    “Fit met voeding kookboek”

    “Stichting vit B12 tekort”
    Vit b12.nu

    http://www.vageklachten.ashrama.nl

    -Dr Hans Reijnen