Video: Backward lunge

0
1609

Lunge is een hele intensieve oefening waarbij je alle spieren, die zich bevinden in je benen, billen en dijen, tegelijkertijd traint. Bij onderstaande oefening maken wij gebruik van de Bosu Balance Trainer.

Lunge is een hele intensieve oefening waarbij je alle
spieren, die zich bevinden in je benen, billen en dijen, tegelijkertijd traint. Bij onderstaande oefening maakt personal trainer van Healthylives Joran van Gompel gebruik van de Bosu Balance Trainer. Het is een uitdaging om op dit trainingsattribuut je evenwicht te bewaren.

De oefening

Neem een rechtopstaande positie met één voet op de bosu (platte zijde). Het andere been stapt naar achteren zodanig dat de knie
(bijna) de grond raakt (ongeveer een hoek van 90 graden). Dit kan je enkel
realiseren door je voet goed naar achter te brengen. Ook is het aan te raden om
je achterste voet niet in het verlengde van je voorste voet te zetten; het is
een stuk moeilijker om in balans te blijven.

Breng vervolgens het achterste been terug zodat de
aanvangspositie weer is bereikt, waarna de oefening kan worden voortgezet.

Je kan dalen in moeilijkheidsgraad
door de kniebuiging te verkleinen. De oefening zwaarder of moeilijker maken kan
door instabielere situaties te creëren of door de externe belasting (m.b.v.
dumbbells, elastieken, …) te verhogen waardoor onze lichaamsperceptie wijzigt.