Video: Meer kracht en explosiviteit met box jumps

0
1530

Plyometrische training is een trainingsmethode om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te genereren. Deze training wordt ook vaak ”˜sprongtraining’ genoemd. Toch klopt deze benaming niet helemaal. De sprongtraining is slechts een onderdeel van alle plyometrische trainingen.

Plyometrische training is een trainingsmethode om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te genereren. Deze training wordt ook vaak ‘sprongtraining’ genoemd. Toch klopt deze benaming niet helemaal. De sprongtraining is slechts een onderdeel van alle plyometrische trainingen.

Door een plyometrische training ontwikkel je meer kracht en explosiviteit. De plyometric box jumps is een onderdeel van alle plyometrische oefenvormen.

De oefening
Plaats je in rechtopstaand positie met de voeten op schouderbreedte. Neem een veilige afstand van het verhoog (ongeveer 50cm).

De oefening word gekenmerkt door een neerwaartse -en opwaartse fase. Bij de neerwaartse fase buigen de heupen naar achteren terwijl het bovenlichaam naar voren komt. Breng tevens ook je armen naar achteren. Nadien word de opwaartse fase gestart. Explosief strekken onze lage extremiteiten. Zorg voor een impuls vanuit je armen en spring met beide voeten op het verhoog. Voor een optimale bewegingsuitvoering dien je met heel het lichaam op het verhoog te staan.

Je kan de oefening zwaarder of moeilijker maken door hogere situaties te creëren.