Video: Ski-oefeningen om thuis te doen

Wie uitkijkt naar een heerlijke skivakantie, doet er goed aan zich lichamelijk voor te bereiden. De spieren die bij het skiën in actie komen, gebruik je zelden in het dagelijks leven.

Breng nu je lichaam in goede shape met onderstaande oefeningen. Zo heb je minder last van stramme spieren of overbelasting, vermindert je kans op blessures en geniet je voluit van je vakantie.

1. Squat: Sta mooi rechtop met je voeten op schouderbreedte. Breng je bovenlichaam naar voren en je heupen naar achteren. Je knieën vormen een buiging van 90 graden en komen niet voorbij de tenen. Let erop dat je rug recht blijf. Voer dit 15 keer uit.

2. Squat zijwaarts: Zelfde basishouding als bij de eerste oefening. Zet je rechterbeen nu een stap opzij en buig je benen. Ook hier blijft je rug één rechte lijn en je zitvlak steek je naar achter. Let erop dat je knieën boven je tenen zitten. Herhaal dit 15 keer en doe het daarna 15 keer door met je linkerbeen een stap opzij te zetten.

3. Zit tegen de muur: Je leunt tegen de muur met je voeten zo’n 50 tot 75 cm van de muur. Glijd rustig met je rug naar beneden door je knieën lichtjes te buigen, hou deze positie 10 tot 15 seconde vast. Ga hierna iets dieper door je knieën en hou weer vast. Probeer in 3 verschillende posities vast te houden en ga zo diep als je kan (ongeveer een hoek van 90°). Herhaal dit 3 keer.

4. Lunge voorwaarts: Ga mooi rechtop staan met je voeten op schouderbreedte. Zet een kleine stap naar voor met je rechterbeen en buig tegelijk door de knieën. Hou je rug hierbij recht, je benen maken een hoek van 90°. Duw jezelf terug tot aanvangspositie. Doe dit 15 keer en herhaal met je linkerbeen naar voor.

5. Step up: Zet een stoel voor je, hef je rechtervoet op en plaats die stabiel op de zitting. Duw jezelf op je rechterbeen op. Je linkervoet steunt niet op de stoel, maar vormt een hoek van 90 graden. Laat je linkerbeen weer op de grond zakken en herhaal. Doe dit 10 keer en herhaal met je linkerbeen op de stoel.

Bekijk hier de video:

Lees 3 reacties

3 reacties

  • Joyce

    Handig! Ik ga het proberen. Ik ga namelijk eind februari op wintersport en ben nu al bang dat ik erg veel spierpijn ga krijgen. Wellicht gaat dit mij helpen ;-).

  • TonvhSchip

    Bedankt! Ik kan niet wachten om op wintersport te gaan.,

  • Yvonne de jong

    Bedankt,ik doe de ski oefening nu elkedag,zo dat ik hoop als we met vakantie gaan ,dat ik minder las van me knieën heb.

Geef een reactie