Video: touwtjespringen

0
429

Touwtjespringen (jump rope) maakt deel uit van de zogenaamde plyometrische training. Een dynamische oefening die je (sprong)kracht, coördinatie, uithoudingsvermogen en explosiviteit opleveren.

Touwtjespringen
(jump rope) maakt deel uit van de zogenaamde plyometrische training. Een
dynamische oefening die je (sprong)kracht, coördinatie, uithoudingsvermogen en
explosiviteit opleveren.

Voordat je met de oefening begint is het belangrijk dat het touw de juiste lengte heeft.
Om dit te bepalen ga je op het touw staan met de voeten naast elkaar. De
handvatten moeten tot onder de oksels reiken.

Oefening

Plaats
om te beginnen je ellebogen aan je middel en breng je voorarmen in een hoek van
45° naar de vloer. Zorg dat het gespannen touw zich achter je hielen bevindt.
Zwaai het touw over je hoofd om een boog onder beide voeten te vormen. Probeer
precies hoog genoeg te springen zodat je voeten het touw niet aanraken. Breng
vervolgens het touw terug boven je hoofd. Denk erom dat je altijd op twee
voeten springt, niet op één voet.

Het
springen zelf gebeurt liefst zo economisch mogelijk. Gevorderde springers
springen daarom ook maar enkele centimeters hoog en draaien het touw vanuit de
polsen. Hoeveel keer kan jij springen in één minuut?

Video