Energietips ouders met baby

Het is heel herkenbaar; (pasgeboren) baby zorgt voor vreselijke slapeloze nachten. Waardoor je overdag geen energie hebt of geen tijd voor jezelf.

Het geven van borstvoeding of flesvoeding ’s nachts zijn momenten die maar niet wennen. Naast deze (belangrijke) voedingen, blijken er nog allerlei babygeluiden te zijn die ook voor gebroken nachten zorgen.

Doorslapen
Een pasgeboren baby wordt gemiddeld om de drie uur gevoed. Dag en nacht. Dat heeft hij nodig om te kunnen groeien. Al na een week worden de periodes tussen de voedingen langer en hoef je er ‘nog maar’ twee keer per nacht uit. Dit stadium duurt doorgaans nog een week of twee, daarna kom je in de fase van een late avondvoeding (rond middernacht) en één nachtvoeding. Na een overgangsperiode van soms wel en soms niet komen voor een voeding, slaapt de gemiddelde baby vanaf ongeveer tien à twaalf weken ’s nachts door.

Een baby die kunstvoeding krijgt zal sneller de nacht doorslapen in vergelijking met een baby die borstvoeding krijgt. Borstvoeding is licht(er) verteerbaar, kunstvoeding is veel zwaarder op de maag waardoor een baby een langer verzadigd gevoel zal hebben.

Wanneer een baby op zijn eigen kamer slaapt, zal je ook veel beter slapen. Het blijkt dat veel ouders alle geluiden van hun baby horen. Het zijn echt de zachte kreunen, hoesten, zuchten van de baby die veel ouders wakker houden of in ieder geval storen in hun slaap.

Door gebruik te maken van een babyfone, hoor je alleen de nodige geluiden. Dit zal je veel meer rust geven in de nacht.

Hoe doen andere ouders het toch? Hoe kom ik weer aan energie?

Energiebesparende tips

  • Laat schoolgaande kinderen overblijven.
  • Maak ’s avonds vast de fles(sen) klaar, zodat je ze ’s nachts alleen maar hoeft op te warmen ( niet in de magnetron, door de in een keer opkomende warmte/hitte kunnen de voedingstoffen uit de melk verdwijnen)
  • Heeft je baby alleen geplast, verschoon hem dan ’s nachts niet. De luier kan dat echt aan en zowel jij als je baby slapen makkelijker weer in.
  • Geef een kleine baby de ochtendvoeding liggend in jouw bed. Je baby valt waarschijnlijk weer voor een uurtje in slaap. Sta zelf op en geniet van de tijd die je ineens hebt. Lekker ontbijten, de krant doorbladeren, rustig douchen en aankleden. Zorg wel dat je baby veilig ligt: aan weerszijden een kussen en nooit onder een dekbed of op een waterbed.
  • Stap met je baby onder de douche. Je wint tijd en je baby wordt nóg roziger dan na een badje. Zet een babyzitje in de badkamer en leg warme doeken onder handbereik, zodat je na het douchen je baby warm ingepakt veilig (gordeltje dicht!) neer kunt zetten. Je kunt dan rustig zelf afdouchen; je baby zal je waarschijnlijk geamuseerd gadeslaan. Pas als je zelf aangekleed bent, droog je je baby verder af.
  • Ben je erg moe, benut dan de tijd dat je baby slaapt alleen voor je eigen rust. Ga niet stofzuigen, opruimen, achterstallige post wegwerken. Leg je erbij neer dat je even niet alles kunt en tijdelijk volgens een ander (gebrek aan) ritme leeft. Echt, al het andere komt wel weer. En sneller dan je nu denkt!
  • Houd voor jezelf het middagslaapje in ere zolang je nachtvoedingen geeft. Heb je al oudere kinderen, ga dan even een half uurtje liggen als zij ’s avonds naar bed zijn.
  • Is je kindje onrustig en schiet daardoor jouw middagdutje er bij in, leg hem dan op je buik en doe samen een oogje dicht, veilig midden op het grote bed.
  • Zorg voor een ritme voor je baby, elke dag om dezelfde tijd op bed leggen. De baby valt uiteindelijk vanzelf in slaap ook al maakt hij voor jou nog geen vermoeide indruk. Het idee dat je weet wanneer je op een dag een moment voor jezelf hebt, geeft al veel meer rust.
  • Laat je baby lekker in een wipstoeltje zitten, het liefst een met een speelboog. Uw baby zit hierin veilig en u kunt de baby overal in het huis neerzetten, zodat uw handen en schoot vrij zijn. Vanaf ongeveer tien à twaalf weken zal de baby zich kunnen vermaken met een speeltje dat hem uitdaagt om te pakken. Baby’s kunnen zich er goed op concentreren en lang mee bezig zijn. Dit geeft u ook weer een moment om andere dingen te regelen of te relaxen (met een goed boek).
  • Leg kleren al klaar de avond van te voren en kijk wat je van het ontbijt al voor kunt bereiden. Ook voor jezelf kun je zoveel mogelijk voorbereiden (kleding, tas etc)
  • Maak briefjes van dingen die je nog moet doen. Het onthouden van alles kost energie. Schrijf het op, dan is het uit je hoofd. Bijkomend voordeel is dat je alles wat je gedaan hebt kunt doorstrepen, dat geeft aan het einde van de dag een lekker voldaan gevoel en je ziet ook wat je allemaal hebt gedaan.
  • Delegeer ook taken. Je bent niet overal verantwoordelijk voor. Maak voor je partner (als die er is, dit blijkt niet uit je vraag) ook een ‘to do lijst’ en probeer je daar dan ook niet meer mee te bemoeien.
  • Het is erg verleidelijk om als je kind eenmaal slaapt, nog uren op te blijven. Eindelijk rust om iets te doen of rustig samen bij te praten. Heel gezellig, maar voorkom dat je elke avond pas ver na middernacht in bed ligt.
  • Plan een dagdeel per week voor jezelf. Ga de deur uit en kom even helemaal bij. Winkelen, sauna, fietsen, strand… Erg goed voor je humeur en voor je relativeringsvermogen.
  • Een yogakunstje: adem diep in door je rechter neusgat, houd het linker dicht. Adem diep uit door het linkerneusgat, houd het rechter dicht. Stel je hierbij voor dat je frisse lucht inademt, en dat je met het uitademen de vermoeidheid weg laat stromen. Herhaal tien keer. Een echte mentale energy booster!

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie