Je voelt je beter door sporten

beweging

Het is een bekend feit dat sport goed voor je is. Je houdt je lichaam gezond en je voelt je er ook geestelijk stukken beter door. Maar hoe komt het nou dat sport je zo’n mentale oppepper geeft? Onderzoekers van het Trimbos instituut bedachten twee mogelijke redenen, en besloten te testen of deze redenen klopten. Hun resultaten werden deze week gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Clinical Psychological Science.

De eerste reden dat dagelijkse lichaamsbeweging goed voor de psychische gezondheid van mensen kon zijn, was volgens de onderzoekers dat het zelfbeeld van de sporter beter zou zijn dan mensen die niets aan sport doen. Als je veel sport, krijg je namelijk een strakker lichaam dat beter voldoet aan de schoonheidsnormen van de maatschappij. Hierdoor krijg je complimentjes, en meer zelfvertrouwen.

De andere reden die werd getest is dat mensen door te sporten socialer zijn. Je hebt contact met teamgenoten, krijgt steun van je mede-sporters en bent samen ergens mee bezig waardoor je het gevoel krijgt deel te zijn van een groep. Dit heeft een positief effect op je psychische welzijn.

Onderzoek naar studenten

Karin Monshouwer van het Trimbos instituut en haar collega’s van het Trimbos instituut en de VU onderzochten ongeveer 7000 Nederlandse scholieren in de leeftijd van 11 tot 16. De jongeren vulden enquêtes in over hun psychische gezondheid, lichamelijke activiteit, hun zelfbeeld met betrekking tot hun lichaamsgewicht, en deelname in sportclubs. De onderzoekers verzamelden ook gegevens over de leeftijd, sekse, en sociaaleconomische status van de jongeren. Zo werd hen gevraagd of ze op kamers of thuis woonden, en of ze uit een stedelijk gebied kwamen.

De onderzoekers ontdekten dat jongeren die niet veel aan sport deden, of die hun lichaam te dik of te dun vonden, een groter risico liepen op depressie, stress, alcohol- en drugsmisbruik of agressiviteit. Jongeren die betrokken waren bij sportclubs liepen minder kans op deze problemen. Beide redenen die de onderzoekers wilden testen werden dus bewezen. Zowel het lichaamsbeeld als het deel uitmaken van een sportgroep droeg bij aan een goede psychische gezondheid van de jongeren.

Sporten tegen depressie

Hoewel factoren zoals het lichaamsbeeld en sociale interactie dus deels het verband verklaren tussen sport en mentale gezondheid, zijn er volgens de onderzoekers ook lichamelijke effecten van sport die bijdragen aan een goed gevoel.

“We denken dat onze bevindingen belangrijk zijn voor beleidsmakers en iedereen die in de gezondheidszorg werkt. Onze resultaten wijzen erop dat lichaamsbeweging een effectief middel is om mentale problemen in de puberteit te voorkomen,” aldus Karin Monshouwer.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie