Gewicht verliezen na de menopauze mogelijk

In de eerste weken van een dieet lukt het meestal prima om snel wat pondjes kwijt te raken, maar onderzoeken hebben aangetoond dat het moeilijk is om het gewicht er op de lange termijn ook echt af te houden. Voor vrouwen na de overgang is dit nog eens extra moeilijk, omdat de energieverbranding steeds trager gaat. Een nieuwe studie concludeert dat sommige technieken die op de korte termijn wel werken voor gewichtsverlies, op de lange termijn niet helpen bij vrouwen na de menopauze. Gelukkig vermeldt het onderzoek ook een afvalstrategie de wel langere tijd effectief is.

Onderzoeksleidster Bethany Barone Gibbs van de University of Pittsburgh legt uit dat voor een langere periode lijnen altijd al moeilijk is. “Niet alleen neemt je motivatie af als je eenmaal succes hebt met afvallen, er zijn ook lichamelijke veranderingen zoals het verminderen van hoeveel energie je verbrandt als je niet beweegt. Hormonen die je honger geven nemen toe. En onderzoek toont aan dat je beloningssysteem in je hersenen je na het afvallen hoger beloont als je eet, en dat de motivatie om te eten groter is.” Als je dat combineert met het feit dat vrouwen na de overgang minder snel energie verbranden, is het te begrijpen dat deze groep vrouwen minder snel afvallen en het moeilijk vinden om op gewicht te blijven.

Onderzoek afvallen na de menopauze

Traditionele methoden om af te vallen, methoden die focussen op calorieën, hebben weinig effect op de lange termijn. De onderzoekers wilde kijken of het misschien meer uitmaakte wat voor producten de vrouwen aten in plaats van hoe veel ze aten. Daarom werd een groep van 508 oudere vrouwen met overgewicht ingedeeld in twee groepen. Eén groep kreeg de opdracht om te gaan diëten door minder calorieën te eten en meer te sporten, en de andere groep kreeg veel voorlichting over gezond leven voor vrouwen in het algemeen, en niet specifiek over afvallen.

In beide groepen was er een verband tussen het laten staan van toetjes, suikerige drankjes en gefrituurd eten en afvallen op de korte termijn. De vrouwen die na vier jaar nog steeds lichter waren, hadden echter ook meer fruit en groente en minder kaas en vlees gegeten. Deze strategie bleek in het begin niet zo veel effect te hebben, maar over een periode van vier jaar toch voor een stabiel laag gewicht te zorgen.

Afvallen: welke manier?

Dr. Barone Gibbs legt uit dat strategieën zoals het eten van minder gefrituurd eten niet vol te houden zijn voor een langere tijd. “Mensen zijn zo gemotiveerd bij de start van een dieet. Je kunt zeggen dat je nooit meer een stuk taart gaat eten, en dan zul je de pondjes eraf zien vliegen. Het eten van fruit en groenten mag dan in het begin niet zo veel verschil maken, maar die kleine verandering geeft je op de lange termijn een beter resultaat omdat het niet zo moeilijk is om vol te houden als bijvoorbeeld nooit meer frietjes eten.”

De resultaten van het onderzoek laten zien dat het laten staan van toetjes en zoete dranken op de korte termijn zeker helpt, maar dat het meer eten van fruit en groenten en minder eten van kaas en vlees kunnen bijdragen aan een gezond gewicht op de lange termijn. “Als het doel is om van obesitas af te komen moet de focus liggen op de lange termijn, omdat strategieën voor de korte termijn niet vol te houden zijn”, concludeert Dr. Barone Gibbs.

Bron: artikel Elsevier Health Sciences

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie