Gezond BBQ’en

2
538

Is BBQ’en nou gezond of niet? Op deze vraag is niet gemakkelijk antwoord op te geven aangezien het nogal afhankelijk is van de gerechten die je bij het vlees en de vis serveert en hoe je de BBQ gerechten bereidt.

In dit artikel gaan we het hebben over de voorzorgsregelen je kan nemen
om gezond het vlees en vis te bereiden. Als het gaat over ongezond BBQ’en dan
doelt men al snel op de PCA’s (polycyclische
aromatische koolwaterstoffen) die gevormd worden bij roosteren boven houtskool.
Een juiste roostertechniek kan de vorming van giftige PCA’s tot een minimum
beperken. Een aantal belangrijke tips:

• Wanneer je vlees of vis roostert boven houtskool smelt het
vet dat in deze voedingsmidden aanwezig is. Het afdruipende vet komt in contact
met een zeer heet oppervlak en geeft aanleiding tot de vorming van PCA’s die
samen met de opstijgende rook op het vlees of de vis terechtkomen. Hoe groter
de afstand tussen de houtskool en de rooster, hoe minder PCA’s opnieuw op het
vlees of de vis kunnen worden afgezet. Let er om deze reden ook op dat vlees of
vis nooit in direct contact komt met de vlammen. Leg het vlees of de vis pas op
de barbecue zodra de vlammen zijn gedoofd en er een laagje as over de gloeiende
houtskool ligt.
• Vang smeltend vet eventueel op in een aluminium schaaltje met een
gegolfde bodem met gaatjes (verkrijgbaar in de supermarkt) om te vermijden dat
het in contact komt met de gloeiende houtskool.

• Gebruik geen al te vette vlees- of vissoorten, snij zichtbaar vet bij
het vlees weg en smeer de te barbecueën voedingsmidden slechts in met een
weinig olie.
• Eet geen verbrand vlees. De concentratie aan PCA’s is het
hoogst in deze verkoolde delen.
• Gerookte vlees- en viswaren bevatten reeds PCA’s en zijn
daarom niet geschikt voor de barbecue.
• Vlees of vis dat op een elektrisch barbecuestel wordt
geroosterd bevat beduidend minder PCA’s.


Naast de
PCA’s nog een aantal andere tips om ook na de maaltijd nog te kunnen genieten:
• Gebruik alleen zeer verse producten en haal ze pas uit de
koelkast zodra ze op de barbecue kunnen.
• Zorg ervoor dat je het barbecuerooster vooraf grondig hebt
schoongemaakt en laat het even verhitten alvorens er voedsel op te leggen.
• Was je handen met zeep na manipulatie van rauw vlees of
rauwe vis.
• Let erop dat vlees, vis en gevogelte ook vanbinnen gaar
zijn.

• Leg de gebakken voedingsmiddelen nooit terug op de schotel waarop de
rauwe producten hebben gelegen. Gebruik evenmin hetzelfde mes voor de bereide
en de rauwe producten.
• Laat schotels met gegrilde producten maar ook salades,
sauzen en dergelijke, nooit in de zon staan. Tracht alles warm (wat gebarbecued
is) of koud (salades enz.) te houden.

En nu genieten maar….

2 REACTIES