Leef jij het leven dat je wil?

0
990

 

Waarom doe je wat je doet? Wat geeft je energie? Waar ben je goed in? Misschien heb je daar nooit zo goed over nagedacht of heb je wel eens het idee dat je niet precies je leven leidt zoals je het zou willen leiden.

Of je denkt: ‘Later, als ik met pensioen ben, of als ik genoeg geld heb, of als …, ga ik alle dingen doen die ik altijd al had willen doen.’ Maar waarom zou je daarmee wachten?

Weten welke richting je op gaat in je leven en doen wat voor jou echt telt, geeft je leven zin. En door zelf richting aan je leven te geven, voorkom je dat anderen of toeval¬lige omstandigheden je leven bepalen.

Geef richting, begin vandaag!

Deze tips helpen je op weg:

  • Richting geven begint met het bepalen van je eigen waarden en drijfveren. De oefening Ontdek je waarden helpt je om stil te staan bij wat jij echt belangrijk vindt.
  • Schrijf je persoonlijke missie. Een persoonlijke missie beschrijft wie je wilt zijn en welke doelen je op de lange termijn wilt bereiken. Neem de tijd. Een missie bedenk je niet in tien minuten. Beantwoord daarbij de volgende vragen:

1. Wie ben ik?

2. Wat wil ik?

3. Wat kan ik?

4. Hoe ga ik dat bereiken?

  • Houd je missie levend door korte termijn doelen op te stellen en te realiseren. Stel haalbare doelen die jou inspireren, bijvoorbeeld: ‘Ik doe elk weekend iets leuks met een vriend of vriendin’.
  • Visualiseer je toekomst door je jouw ideale toekomst heel precies voor te stellen.

Wil je meer weten over richting geven aan je leven? In het boek Mental fitness lees je er meer over. Je vindt er ook andere principes waarmee je je mentale conditie op peil kunt houden.

Auteur: Merel Haverman

Merel Haverman is wetenschapper bij het Trimbos-instituut en medeauteur van het boek Mental fitness – verbeter je mentale conditie. Zij is betrokken bij de ontwikkeling van en het onderzoek naar online therapie ter bevordering van mentale gezondheid en geluk.

Lees ook de andere artikelen van het Trimbos-instituut:

Uitstellen of aanpakken? Maak werk van je probleem

Hoezo Valentijnsdag? Probeer elke dag aardig te zijn voor een ander!

Blue Monday reden om bij de pakken neer te zitten? Mooi niet!