Met zelfvertrouwen en een goed figuur de zomer tegemoet

2
22

De lente is begonnen en de zomer komt weer in zicht. Langzaamaan wordt de zomerkleding weer uit de kast gehaald en doen we ons tegoed aan de eerste zonnestralen. Om met de zomer voor de deur goed voor de dag te komen hopen veel mensen nog een paar kilootjes kwijt te raken.

De lente is begonnen en de zomer komt weer in
zicht. Langzaamaan wordt de zomerkleding weer uit de kast gehaald en doen we
ons tegoed aan de eerste zonnestralen. Om met de zomer voor de deur goed voor
de dag te komen hopen veel mensen nog een paar kilootjes kwijt te raken. Veelal
geen gemakkelijke opgave.

We weten dat we meer moeten bewegen en anders moeten
eten. We willen vaak wel, maar de stap het ook daadwerkelijk uit te voeren
blijkt toch lastig. Je kunt het jezelf al makkelijker maken door gebruik te maken
van onderstaande tips. Een goede start is het halve werk!

Nuttige tips

  • Zorg voor regelmaat. Beweeg liever elke
    dag 45 minuten stevig, dan twee keer 1,5 uur.

  • Zorg voor een ritme. Vaste
    momenten zorgen op den duur dat bewegen een gewoonte wordt. Beweeg bijvoorbeeld
    een halfuur voor het werk en een halfuur na het werk.

  • Ga samen met iemand sporten en/of
    bewegen. Dit werkt motiverend en je zegt minder snel af.

  • Reis je met het openbaar vervoer?
    Pak eens de fiets in plaats van de bus. Ook slim: Stap een paar haltes eerder uit en
    loop het laatste stuk naar huis.

  • Pak vaker de trap in plaats van de lift.
  • Varieer met bewegen en/of sporten. Hierdoor wordt het minder saai en krijgt je lichaam ook meer gevarieerde prikkels. Dit leidt weer tot betere resultaten.
  • Stel een concreet doel en neem eens
    deel aan een evenement, bijvoorbeeld een 5 km hardloopwedstrijd. Vast en zeker
    dat je na afloop met een goed gevoel naar huis gaat.
  • Wees geduldig! De
    kilo’s zijn er niet in een paar weken aangekomen, dus zullen ze er ook niet met
    een paar weken vanaf zijn. Bovendien moet
    je lichaam ook kunnen wennen aan jouw nieuwe leefgewoonten.
  • Wees eerlijk naar jezelf. Iedereen
    weet waar zijn of haar valkuilen zitten, wees daar alert op.
  • Neem de tijd voor het ontbijt, de
    lunch en het avondeten. Verzadiging en een voldaan gevoel komen voor het
    grootste gedeelte door de psyche en kun je niet bereiken door in vijf minuten een
    kant-en-klaar maaltijd naar binnen te werken.

Advies

Mocht je twijfelen over jouw motivatie,
capaciteiten en de mogelijkheden dan is het verstandig om advies te vragen bij
een coach en of bewegingsdeskundige. Samen met hem of haar kun je een plan
opstellen waarbij je bepaalt wat je wilt bereiken, hoe je dat gaat bereiken en
hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt.

Een coach of beweegdeskundige kan
daarnaast samen met jou het proces tussentijds evalueren. Vragen als, in welke
vorm te bewegen of sporten, hoe vaak, hoelang en hoe intensief zullen beantwoord worden. Zo kun je jouw doel makkelijker realiseren.

Het begint
bij de motivatie, je moet ook écht willen. Daarnaast zijn doorzettingsvermogen,
eerlijk zijn naar jezelf en geduld hebben de
belangrijkste punten. Iedereen kan afvallen!
Een goed overdacht en realistisch plan zal zeker leiden tot een succesvol
resultaat!

Veel succes!

Auteur:
Johan Horst

Johan is naast
fysiotherapeut ook eigenaar van ProMoving. Een jong en enthousiast bedrijf dat
zich toelegt op het verbeteren van gezondheid en het behouden van een goede
gezondheid. Kijk voor meer informatie op: www.promoving-changingyourlifestyle.nl

Johan Horst

2 REACTIES