Ontbijt met een lage GI waarde helpt je snel afvallen

0
2320

Een ontbijt met een lage glycemische index zorgt ervoor dat het lichaam sneller vet afbreekt.


Een ontbijt van muesli met melk, perziken uit blik, yoghurt en appelsap zorgt ervoor dat je vetbranding versnelt. Een ontbijt met een lage glycemische index zorgt ervoor dat het lichaam sneller vet afbreekt. Ook tijdens het sporten blijkt dat als men eerst een ontbijt heeft gegeten met een lage GI index, de vetbranding sneller werkt.

GI staat voor Glycemische Index. De GI waarde geeft de snelheid aan waarmee je voedsel verteert en omzet in glucose, de energiebron van je lichaam. Voedsel met een lage GI wordt langzaam en gelijkmatig in je spijsverteringsstelsel afgebroken waardoor je langer een vol gevoel houdt.

Dit blijkt ook tijdens het onderzoek. Een lage GI ontbijt had ook een positief effect op de eetlust, het bleek namelijk dat de proefpersonen minder snel honger hadden. De inname van een voedingsmiddel met een lage glycemische index doet de bloedsuiker onmiddellijk erna slechts in beperkte mate stijgen.

Bovendien komt de vrijgekomen glucose uit dergelijke voedingsmiddelen slechts geleidelijk in het lichaam terecht. De glucoseaanvoer is dus beter verspreid en blijft verscheidene uren na de voedselinname aanhouden, waardoor de periode van verzadiging langer duurt.

Kortom, wil je afvallen, dan moet je ontbijt en andere maaltijden met een lage GI-waarde eten, in combinatie met een laag caloriegehalte: weinig suiker en weinig vet.

Ben je op zoek naar leuke tips voor gezond ontbijt? Kijk dan in onze receptenlijst ‘Gezond ontbijt‘.