Veilig en gezond barbecueën

0
868

 

Wat is fijner dan op een mooie avond samen met familie en vrienden te genieten van een gezellige barbecue?

Toch is koken in de buitenlucht is niet zonder risico’s. Jaarlijks raken ongeveer 170 mensen gewond tijdens het barbecueën. Dat blijkt
uit een onderzoek van Consument en Veiligheid. De meeste mensen belanden op de
spoedeisende hulp met brandwonden. Vaak gebeuren de ongelukken door het gebruik
van benzine, petroleum en spiritus.ӬӬ

Hieronder een handig
overzicht met gezonde en veilige tips voor de buitenkokers:


Veilige tips

1. Stabiliteit is van
belang
Ӭ
Kijk bij de aankoop van een barbecue of hij stevig op zijn poten staat. Tijdens
het barbecueën moet de barbecue op een stevige ondergrond staan. Zorg dat de
barbecue op een tafel staat en niet op de grond. Staat de barbecue ver weg van
een tent, bomen en/of houten hekjes?ӬӬ

2. Pas op voor windӬ
Zorg dat de barbecue op een windvrije plek staat. De barbecue kan zo niet
omvallen en de vonken waaien niet over. Blaas ook niet in het vuur, maar
gebruik een blaasbalg.ӬӬ

3. Geen spiritus, petroleum en benzineӬ
Gebruik nooit spiritus, petroleum en benzine om de barbecue aan te steken. Dit
kan levensgevaarlijk zijn. Aanmaakblokjes of aanmaakvloeistof zijn speciaal
geschikt voor de barbecue.ӬӬ

4. Draag katoenen kledingӬ
Let op je kleding tijdens het barbecueën. Draag bij voorkeur kleding van
katoen.ӬӬ

5. Verplaats de barbecue nietӬ
Verplaats nooit een warme barbecue. Wil je de barbecue verschuiven? Zorg dan
dat het vuur helemaal gedoofd is.ӬӬ

Tot slotӬ
Het spreekt voor zich dat kinderen en huisdieren niet te dicht bij de barbecue
mogen staan. Wanneer er sprake is van verbranding koel dan de brandwond
met zacht stromend, lauw leidingwater. Is er in de buurt geen leidingwater?
Gebruik dan slootwater. Dit is een oplossingen wanneer er echt geen andere
koelmogelijkheden zijn. Probeer rustig te blijven en ga vooral niet rennen.
Vlammen doof je door over de grond te rollen. ӬӬSmeer niets op de wond, maar dek
de wond af met steriel verband. Neem vervolgens contact met de huisarts op.ӬӬ

Bronnen: Nederlandse Brandwonden Stichting en Consument Veiligheid

Gezonde tips

1. Neem sausjes op yoghurtbasis.

2. Eet meer salade dan vlees.

3. Probeer ook eens een mager visje in plaats van vlees.

4. Als je vlees wil eten, neem dan mager vlees, zoals kip.

5. Neem volkoren-, of meergranen stokbrood in plaats van wit
stokboord. In witbrood zitten beduidend minder voedingsvezels.

6. Probeer eens wat fruit te roosteren: Ananas op een stokje, of
aardbeien en peer in folie.

7. Vermijd verbrand vlees.

8. Haal vlees en vis zo kort mogelijk voor de bereiding uit de
koelkast.

9. Zorg dat rauw vlees en rauwe vis niet met elkaar in aanraking
komen, en ook niet met bereid vlees of bereide vis.

10. Gebruik aparte schalen en bestek en pak niks met je handen
aan.

11. Maak het rooster grondig schoon voor je begint.

12. Zorg dat het eten op de barbecue niet in contact komt met de
vlammen.

13. Gebruik geen hout of petroleum,
maar aanmaakblokjes of brandgel voor het aanmaken van de barbecue.

Eet smakelijk!