Voordelen krachttraining en fitness voor vrouwen

0
12

Niet iedere vrouw staat te springen om krachttraining te doen. Een vaak gehoord bezwaar bij vrouwen is dat krachttraining je lichaam mannelijk zou maken (teveel spieren). Om je te overtuigen van het belang van krachttraining hebben we een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen van krachttraining voor je opgesomd:

  • Je lichaamshouding verbetert: doordat je spieren sterker zijn ben je je beter bewust van je lichaamshouding. Dit leidt tot een groter lichaamsbesef, waardoor je beter weet hoe je moet staan, dansen,bewegen, tillen of zitten.
  • Je valt af: spiermassa verbruikt meer energie dan vetmassa. Door krachttraining krijg je meer spiermassa, waardoor je afvalt, zelfs als je hetzelfde blijft eten.
  • Rugklachten verdwijnen: als de spieren rondom je romp steviger worden, vormen ze als het ware een stevig korset dat bescherming biedt tegen onder andere rugklachten.
  • Je kans op diabetes verkleint: door te trainen verbeter je de insulineresistentie van je lichaamscellen. Een afgenomen insulineresistentie is de oorzaak van ouderdomsdiabetes.
  • Je botten blijven stevig: door regelmatig aan fitness te doen, neemt je botdichtheid toe. Dit is vooral voor vrouwen belangrijk, omdat ze later in hun leven minder risico lopen op botbreuken ten gevolge van botontkalking.
  • Je cholesterol en bloeddruk blijven op peil: hoe meer je traint, hoe beter je bloeddruk en cholesterolwaarden.

Wat betreft de angs voor een te mannelijk lichaam. Zorg dat je de training en het gewicht niet overdrijft. Je kan zelf de ontwikkeling van je spieren volgen en hierop inspelen. Meer informatie over fitness vind je hier.