Weg met een kater

0
701
Dip

De dag na Koninginnedag. Voor veel mensen begint de ochtend met knallende hoofdpijn en misselijk, slap gevoel. Een kater kan nog wel 24 uur invloed hebben op je lijf, maar deze tijd kun je met wat tips en trucs makkelijk inkorten…

De dag na Koninginnedag. Voor veel mensen begint de ochtend met knallende hoofdpijn en misselijk, slap gevoel. Een kater kan nog wel 24 uur invloed hebben op je lijf, maar deze tijd kun je met wat tips en trucs makkelijk inkorten zodat je niet de hele dag op bed of op de bank door hoeft te brengen.

Een kater is
meestal het effect van meerdere factoren. Je hebt slecht geslapen waardoor je
je slap voelt, je maag heeft veel te verwerken gekregen en is daardoor
geïrriteerd, en je bloedvaten worden door alcohol verwijd waardoor je hoofdpijn
krijgt.

Een kater is op zijn hoogtepunt als het afbraakproces in volle werking is. Je hebt immers een opeenhoping van afvalstoffen in je lijf. Die moeten eruit en dat heeft tijd nodig. Rust is dan een aanrader. Probeer om voldoende te slapen, zodat je hoofd en lijf de nodige rust krijgen.

Vocht

Bij het opstaan ga je om te beginnen het brakke gevoel tegen door voldoende te drinken. Een aanrader is een mix van 500 ml vruchtensap en 500 ml water.
Daar voeg je vervolgens nog een kwart theelepel zout aan toe. Volgens het Voedingscentrum onderbreekt dit drankje het dehydraterende effect dat alcohol heeft op je nieren.

Het mineraal natrium, dat aanwezig is in zout, speelt een belangrijke rol bij het regelen van de vochtbalans in je lichaam. Ook is het nodig voor een goede werking van je spier- en zenuwcellen. De suikers in het vruchtensap zorgen voor extra energie, die je waarschijnlijk wel kunt gebruiken. Verder helpen ze je lijf bij het opruimen van giftige stoffen in je lever, zodra de alcohol is omgezet.

Het ontbijt

Nadat je je vochtgehalte weer enigszins op peil hebt gebracht, is het tijd voor een goed ontbijt. Ook al is eten misschien het laatste waar je aan wilt denken, een ontbijt is juist erg goed voor je. Je verbranding komt op gang en daardoor gaat de afbraak van alcohol ook sneller.

Wederom is fruit een aanrader, omdat dit je lijf voorziet van vocht en vitamines. Naast een volkorenboterham met een groenteomelet, is ook naturel yoghurt met honing een tip. Yoghurt herstelt het evenwicht van goede bacteriën in je darmen, terwijl honing je natrium- en kaliumreserves weer aanvult.

Zuurstof

Onder de douche zorg je voor de volgende opkikker. Nadat je een tijdje onder de warme stralen hebt gestaan, draai je af en toe de koude kraan even helemaal open. Af en toe een plens koud water zorgt ervoor dat de zuurstof beter door je lijf wordt getransporteerd. Om de bloedsomloop onder je ogen een handje te helpen, kun je wat oogcrème opdoen.

En dan is het tijd om naar buiten te gaan. Fanatiek sporten is geen aanrader, maar een beetje beweging in de buitenlucht werkt wel. Ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Dit stimuleert de bloedsomloop en daarmee de zuurstoftoevoer naar de hersenen. Ook krijgt je spijsvertering een boost, waardoor gifstoffen sneller worden afgebroken. Daarnaast maak je ook endorfinen aan. Dit verbetert ook je humeur.