Werknemer slaapt zondags slecht door stress op werk

0
488

Bijna tweederde (61%) van de werknemers in Nederland slaapt de nacht voor een nieuwe werkweek slecht. Ruim een derde (36%) zegt zelfs wekelijks op zondag minder goed te slapen vanwege stress op het werk. Voor precies een kwart van de ondervraagden is dat een aantal keren per maand het geval. Dat blijkt uit een onderzoek van Monsterboard.nl onder 671 bezoekers van de site in Nederland en België.

Bijna tweederde (61%) van de werknemers in
Nederland slaapt de nacht voor een nieuwe werkweek slecht. Ruim een derde (36%)
zegt zelfs wekelijks op zondag minder goed te slapen vanwege stress op het
werk. Voor precies een kwart van de ondervraagden is dat een aantal keren per
maand het geval.

Dat blijkt uit een onderzoek van
Monsterboard.nl onder 671 bezoekers van de site in Nederland en België.

Ruim een vijfde (21%) van de Nederlandse
werknemers zegt voor een nieuwe werkweek nooit last te hebben van een
verstoorde nachtrust. Terwijl 18 procent zegt er slechts tijdens grote
projecten mee te kampen te hebben. In België worden de zondagnachten iets
minder vaak verstoord dan in Nederland (57%).

Elbrich Batstra, HR Director bij Monsterboard
zegt: ‘Als je goed bent uitgerust in het weekend, zou je vol energie weer aan
de werkweek moeten kunnen beginnen. Ben je onrustig omdat je ertegen opziet
weer aan het werk te gaan, dan is het van belang om je goed af te vragen waar
dat precies aan ligt en vooral hoe je het kunt oplossen.’


Werkgevers opgelet

‘Het hoge percentage werknemers dat op zondag een verstoorde nachtrust heeft,
is voor werkgevers een belangrijk gegeven dat serieus genomen moet worden. Goed
uitgerust en fit personeel in combinatie met een gezond stressniveau verhoogt
de productiviteit en leidt tot energie en gedrevenheid binnen je bedrijf. Elke
organisatie zou alert moeten zijn op signalen van vermoeidheid bij werknemers
die door werk veroorzaakt worden. De openheid om hierover te praten en het
bekende luisterend oor is de eerste stap naar het vinden van een effectieve
oplossing’, aldus Batstra.

Praktische tips voor een goede nachtrust
Om beter te kunnen slapen vind je hier een aantal praktische tips.

Voordat je naar bed gaat:
– Ga zoveel mogelijk op een vast tijdstip naar bed.
– Stop minstens een uur voor het naar bed gaan met studeren of werken.
– Slaap overdag niet, ook geen klein dutje.
– Drink twee uur voor het slapen geen alcohol meer.
– Ga niet met honger slapen, neem eventueel een klein hapje te eten voordat je naar bed gaat.
– Zorg ervoor dat het in je slaapkamer niet te warm is.
– Zorg ervoor dat je overdag regelmatig je lichaam flink inspant, bijvoorbeeld met sport.

Als je in bed ligt:
– Kijk niet naar de televisie en ga geen boek lezen. Eenmaal in bed: meteen het licht uit.
– Probeer je hele lichaam te ontspannen. Een goed hulpmiddel is om net te doen of aan alle spieren kilo’s zand hangen.
– Concentreer je op een diepe ademhaling.
– Besluit- wanneer je piekert- pas de volgende dag over je problemen na te denken.
– Kies uit jouw top-drie van leuke onderwerpen er één uit om gezellig over na te denken.
– Zorg voor rustige achtergrondmuziek, die een timer automatisch uitschakelt.
– Sta ’s morgens op de gewone tijd op, ook na een slechte nacht..