Yoga oefening 4: yoga ademhaling voor ontspanning

0
6890

Het merendeel van mensen kiezen voor Yoga vanwege het beter willen ademhalen. Op een intuitieve manier legt men dan terecht een relatie tussen ademhaling, ontspanning en energie. Onderstaande oefening laat je ervaren wat ademhaling kan betekenen.

  • Zit
    op een stoel met de voeten zonder schoeisel plat op de grond, met een
    gestrekte rug, nek en zorg dat de kruin het hoogste punt is.
  • Sluit de ogen, word bewust van het contact tussen je voeten en de grond en neem je lichaam in een gevoelswaarneming.
  • Adem
    nu eens heel diep in via de neus en uit via de mond. Neem dan waar dat
    als je inademt dat je lichaam uitzet en als je uitademt die weer gaat
    dalen. Deze gewaarwording van rijzen en dalen is belangrijk.
  • Probeer nu eens de ademhaling te verlengen, zowel bij de in- als de uitademing.
  • Leg
    nu eens de hand op de buik en probeer de beweging van de ademhaling
    (het rijzen en dalen) daar te voelen. Doe dit gedurende enkele minuten.
  • Verplaats
    je handen daarna naar de onderbuik en doe dan hetzelfde. Verplaats je
    handen daarna naar de borstkast en doe dan het zelfde. Verplaats daarna
    je handen naar je hoofd en verbeeld je daarna hetzelfde.
  • Eindig
    dan de oefening weer met de handen op de buik en probeer dan zodanig
    diep in en uit te ademen dat je het gevoel hebt dat je lichaam van top
    tot teen van de ademhaling profiteert.
  • Deze oefening zal je zenuwgestel tot rust brengen (ontspanning) en je meer energie geven.

Bron: raya-joga.nl