Balansdag op je werk

0
1192

Een zakenlunch, verjaardagstaart en de vrijdagmiddag borrel. Het zijn allemaal leuke dingen tijdens de werkdag. Maar ze zorgen er wel voor dat het erg moeilijk wordt om je aan je dieet te houden. Het is geen probleem om de ene dag gezellig mee te borrelen, als je de dag erna maar een balansdag neemt.

Een zakenlunch, verjaardagstaart en de vrijdagmiddag borrel.
Het zijn allemaal leuke dingen tijdens de werkdag. Maar ze zorgen er wel voor
dat het erg moeilijk wordt om je aan je dieet te houden. Het is geen probleem
om de ene dag gezellig mee te borrelen, als je de dag erna maar een balansdag
neemt.

Wat is een balansdag?

Een balansdag is een dag waarop je minder en gezonder eet.
Dit doe je meestal na een dag waarop je meer en ongezonder hebt gegeten. Ook
beweeg je op een balansdag meer. Zo probeer je de dag ervoor te compenseren
zonder dat je hoeft te lijnen. Je gewicht blijft min of meer hetzelfde.

Een balansdag kan goed op het werk gehouden worden. Je
brengt immers veel tijd op je werk door. Werkdagen hebben meestal een vast
ritme met vaste werktijden. Hierdoor weet je waar je aan toe bent en kan je
beter rekening houden met waar je zin in hebt. Door zelf eten mee te nemen heb
je goed in de hand wat je wel of niet eet.

Waarom een balansdag?

Een balansdag is geen dag waarop je aan het lijnen bent. Je
eet gewoon een gevarieerde maaltijd volgens de schijf van vijf. Je hoeft dus
niet een hele dag alleen maar op wat groente en water te leven. Door de
calorieën die je eet te beperken compenseer je de dag ervoor. Ook eet je gewoon
3 maaltijden per dag. Het ontbijt, de lunch en het diner vormen de basis van de
balansdag. Het is belangrijk dat je deze maaltijden wel eet, zodat je minder
snel zwicht voor een snack.

Eettips voor je
balansdag

Omdat het niet altijd even makkelijk is om nee te zeggen
tegen een stuk taart, zijn hier een aantal tips die je de balansdag door
helpen.

  • Ontbijt in de ochtend. Hiermee voorkom je dat op
    je werk snel honger krijgt en gaat snacken.
  • Neem je eigen lunch mee. Zo heb je zelf in de
    hand wat je eet.
  • Stel je collega’s op de hoogte van je balansdag,
    zij kunnen je helpen.
  • Zin in een tussendoortje? Kies dan voor fruit of
    rauwkost.
  • Heb je veel zin in iets zoets of ongezonds?
    Probeer dan wat afleiding te zoeken, zo ga je minder snel snacken.

Lees ook:

Werkgevers medeverantwoordelijk voor overgewicht?

Tips voor voeding tijdens avondwerk en nachtwerk

Zoete verleidingen op het werk