Zo wordt jouw koolhydraatarme dieet een succes!

0
777
koolhydraten eten

De basis van een koolhydraatarm dieet is dat je de inname van koolhydraten beperkt en je voornamelijk richt op vet- en eiwitrijke voeding. Het is een geschikte manier om snel, efficiënt en langdurig gewicht te kunnen verliezen. Zo’n dieet is vaak een behoorlijke omslag en daardoor flink wennen. Met de volgende tips wordt volhouden een stuk eenvoudiger.

  1. Skip de verleidingen

Alhoewel je natuurlijk niet altijd en overal de controle over je eten kunt hebben, heb je dat wel in je eigen huis. Zorg er daarom voor dat je de verleidingen daar zoveel mogelijk skipt. Haal geen ongezonde voeding in huis en gooi of geef de ongezonde producten die je nog hebt weg.

  1. Richt je op (gezonde) vetten en eiwitten

De basis van een koolhydraatarm dieet zijn gezonde vetten en eiwitrijke voeding. Een koolhydraatarm recept omvat dan ook naast veel groenten, gezonde vetten (bijv. olijfolie, olijven, avocado, noten) en eiwitten (bijv. eieren, vlees of vis). De gezonde vetten en eiwitten zorgen ervoor dat je zelfs zonder de koolhydraten langdurig verzadigd bent na een maaltijd.

  1. Geef je lichaam rust

Je lichaam heeft rust nodig om voeding te kunnen verwerken. Eet daarom niet de hele dag door, maar focus je op hoofdmaaltijden en eventueel één of twee tussendoortjes. Op die manier zul je leren om beter naar je lichaam te luisteren. We eten namelijk vaker uit gewoonte of verveling dan dat we daadwerkelijk trek hebben.

  1. Beperk drinkbare calorieën

Veel koolhydraten krijgen we binnen door ons drinken. Door deze ‘vloeibare suikers’ zoveel mogelijk te skippen, geef je je gezondheid én gewichtsafname een flinke boost. Drink daarom zoveel mogelijk water (met of zonder bubbels), zwarte koffie en (kruiden)thee.

  1. Vermijd bewerkte koolhydraten

Probeer voornamelijk bewerkte koolhydraten te vermijden. Deze bevinden zich in producten als pasta’s, wit- en bruin brood en wraps en zorgen ervoor dat er glucose in je bloedbaan komt. Met name bij weinig beweging, zal je lichaam dit opslaan als vet. Door koolhydraten te minderen, zal dit effect afnemen en bovendien je bloedsuikerspiegel minder pieken, waardoor je je tevens veel fitter zult voelen.