Pak je slechte eetgewoontes aan

0
1203
afvallen

Door slechts een aantal slechte eetgewoontes aan te pakken, kun je op een vrij eenvoudige wijze wat kilootjes kwijtraken. Pik er om te beginnen één of twee uit en geef jezelf even de tijd om deze gewoonte(s ) onder handen te nemen. Het heeft doorgaans geen nut om alle gewoontes in één keer aan te pakken. Neem daarom de tijd en ga stap voor stap je slechte eetgewoontes te lijf.

Maaltijden overslaan

Het lijkt zo’n mooie oplossing: maaltijden overslaan zodat
je later op de dag iets extra’s kunt eten. Maar vergis je niet. Door niet te
eten maakt je lichaam het je juist extra moeilijk om je eetlust in bedwang te
houden. Als je een maaltijd overslaat is de kans vele malen groter dat je die
onbedwingbare behoefte om te snacken niet kunt weerstaan. Geen maaltijden overslaan
en een beperkt aantal tussendoortjes is de beste oplossing.

Alcohol

Naast het feit dat alcohol vaak gepaard gaat met lekkere
hapjes, levert de drank op zichzelf ook al de nodige calorieën. Zo bevat wijn
al snel minimaal 70 calorieën per 100 ml. Ook is het voor veel mensen erg
lastig om met een drankje op van de hapjes af te blijven. Vooral zoute hapjes
zijn funest. Deze laten je onbewust veel meer eten dan je eigenlijk van plan
was. Een handje chips is dan al snel gepakt, maar vergeet niet dat 100 gram al
snel 544 calorieën bevat.

Te snel eten

In plaats van je eten naar binnen te schrokken is het vele
malen beter je lichaam de tijd te geven om aan te geven dat je vol zit. Als je
te snel eet blijf je vaak maar dooreten, zelfs wanneer je eigenlijk al genoeg
hebt gehad. Bovendien geef je jezelf nauwelijks de kans om het eten echt te
proeven, waardoor je er minder van geniet.

Teveel uitspattingen
in het weekend

Altijd gezond eten houdt vrijwel niemand vol. Zo nu en dan
zondigen mag best, maar maak er geen gewoonte van om jezelf elk weekend
helemaal te buiten te gaan. Als je elk weekend slecht eet, betekent dit dat je
zo’n dertig procent van de week ongezond bezig bent. En dit is ontzettend zonde
ten opzichte van de zeventig procent van de tijd dat je wel gezond leeft.