Let jij op verborgen suikers?

1
836

Een ontbijtje van yoghurt en granen wordt steeds populairder. Dit klinkt als een gezond ontbijtje, maar is dat ook zo? Het is in ieder geval beter dan voedsel dat direct je bloedvaten verstopt. Tenminste, op het gebied van vet wel. Maar hoe zit het met suikers? Onbewust eten wij veel meer suikers dan we ons bewust zijn.

Op vet wordt tegenwoordig goed gelet. Maar de suikers worden sneller vergeten, terwijl deze net zo belangrijk zijn in de strijd tegen overgewicht. Ook kunnen teveel suikers ziektes als hart- en vaatziektes veroorzaken.

Beter lezen?

Goed op de etiketten letten lijkt de oplossing. Jammer genoeg is dit niet zo gemakkelijk. Suikers zijn koolhydraten, zo worden ze dus ook aangegeven op de etiketten. Vaak is er echter niet te achterhalen hoeveel suiker er precies in een product verwerkt is.

Het Voedingscentrum besteedt ook geen speciale aandacht aan suiker. Zij zeggen hierover dat een calorie van een suikerklontje net zo goed of slecht is als een calorie uit fruit. Voordeel van fruit is wel dat hier ook vitamines inzitten.

Boordevol suikers

Veel producten bevatten suiker. Van de suikerproductie in Nederland gaat 85% naar de levensmiddelenindustrie. In vrijwel alle producten zit tegenwoordig suiker. Denk aan melk, chocolade en fruit. Maar ook aan medicijnen. Medicijnen hebben vaak een glad laagje van suiker tegen de vieze smaak.

Maar hoeveel suiker zit er dan precies in die producten? In een blikje Coca Cola zitten 140 kilocalorieƫn. Dit staat gelijk aan 10 suikerklontjes. Maar ook in fruit zit schrikbarend veel suiker. Zo bevat een appel 6 suikerklontjes en een trosje pitloze rode druiven 5 suikerklontjes.

Een andere manier waarop veel mensen suikers binnen krijgen is in de koffie of de thee. Als je iedere dag 3 kopjes koffie of thee drinkt met een klontje suiker, dan krijg je al snel 80 suikerklontjes per maand binnen. Stoppen met suiker in je koffie of thee is de oplossing. Als je hier echt niet aan kan wennen kan je ook specerijen in je koffie of thee doen. Deze
maken het zoeter en het is heel natuurlijk. Denk hierbij aan kaneel, anijs, maar ook aan rozenwater.

Suikervrij eten

Hoe kan je dan toch suikervrij eten? Helemaal eten zonder suikers is niet mogelijk. We hebben namelijk net al gezien dat er in fruit suiker zit, en fruit heb je wel nodig. Maar je kunt wel je suikergebruik beperken.

De beste methode om zo min mogelijk suiker binnen te krijgen is door je eigen voedsel te bereiden. Gebruik hierbij voornamelijk verse en biologische producten. Door het zelf te bereiden weet je wat je erbij stopt. Door geen suiker te gebruiken heb je dus ook geen toegevoegde suikers in je eten. Ook zijn er veel winkels waar suikervrij eten te verkrijgen is. Denk hierbij aan winkels als de Tuinen.

Lees ook:

Zo kom je van een suikerverslaving af

Suiker in voeding en drank kan leiden tot overgewicht

Diabetes risico test

1 REACTIE

  1. Sinds ik gestopt ben met het innemen van alle mogelijke (direkte) suikers ben ik vrij snel afgevallen. ik had geen overgewicht en zit nu aan de ondergrens van mijn BMI. De reden voor het radikaal stoppen van suikers (en tevens gist, tarwe (ook suiker), paddestoelen, alcohol) was het bestrijden van Candida Albicans een in het lichaam aanwezige schimmel die soms kan opleven tot een infectie die gevolgen kan hebben voor een zeer groot scala aan aandoeningen, van darmstoornissen tot uitslag op de huid. Het is nu een jaar later en ook al heb ik niet meer de acute noodzaak om alle vormen van suiker te laten staan. Als ik nu een gebakje aangeboden krijg, of een koekje, of wat voor een zoet (deegwaar) dan ook dan bedank ik. Ik heb wel weer geproefd maar vindt de meeste dingen gewoon te zoet en daardoor niet meer lekker. Brood trekt mij ook niet, ik krijg daar een opgeblazen gevoel van los van het feit dat het alleen maar zelfgebakken brood is, in fabrieksbrood zitten weer teveel suikers.
    Om niet te licht te worden is het vinden van een op je lijf toegepast uitgebalanceerd dieet van groot belang. Geen enkele diƫtist(e) die je daar advies op kan geven omdat zij in de opleiding al op het verkeerde spoor zijn gezet en meepraten met de door de industrie gestelde normen (en die kijken naar profit en niet naar de gezondheid).
    Zelf aan de slag om te bepalen op welk voedsel je lijf goed reageert of niet is de enige weg. Mijdt alle vormen van gemaksvoer, maar alles vanaf nul klaar. Wel erwten en bonen, gebruik verse groente en als je vlees eet probeer je te beperken tot wit vlees (zonder groeihormonen en antibiotica?). Vis kan ook maar kies dan voor diepgevroren, in ons land is (bijna) nergens echt verse vis te krijgen, is altijd al ingevroren geweest. Gekweekte vis krijgt turbovoer met kleurstoffen (zalmforel) en gevangen vis bevat vaak veel zware metalen.
    Het is niet makkelijk om echt gezonde voedingsstoffen te vinden in de wereld die wij als mens steeds meer aan het vervuilen zijn. Zelfs als je de ‘ongezonde’ voeding van de grote corporates laat staan zit je verse groente vol met bestrijdingsmiddelen. Biologisch? Is soms beter maar vooral duurder en vaak maar zeer beperkt gezonder dan gewoon voedsel.