Slapeloosheid is slaaptekort waardoor je overdag klachten hebt

Je spreekt van slapeloosheid als je uren wakker ligt of te vroeg in de ochtend wakker wordt en daardoor overdag klachten hebt. Deze klachten kunnen bestaan uit vermoeidheid, slaperigheid, prikkelbaarheid en concentratieverlies. Er zijn ook mensen die voor hun gevoel ‘geen oog dicht doen’, maar overdag geen klachten hebben. Deze mensen slapen wel, maar niet zo lekker zo lekker als ze willen. Dit noemt men geen echte slapeloosheid.

Het aantal uren dat men nodig heeft, is voor iedereen verschillend. De normale slaapduur varieert van vijf tot tien uur per etmaal. Ook is het normaal om twee of drie keer per nacht wakker te worden. Af en toe een periode met slaaptekort is wellicht niet wenselijk, maar is niet slecht voor de gezondheid. Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen en ouderen kunnen vaker met minder slaap toe.

Wat is de oorzaak van slapeloosheid?

Slapeloosheid wordt zelden veroorzaakt door ziekte. Er kunnen lichamelijke aandoeningen zijn die slaapverstorend zijn, zoals pijn, jeuk, hoesten, plasdrang, verstopte neus en benauwdheid. Ook alcohol, nicotine, koffie en bepaalde medicijnen of een ongeregelde leefwijze kunnen de slaap verstoren. Een enkele keer wordt slapeloosheid veroorzaakt door worden door depressie. Meestal is slapeloosheid echter het gevolg van spanningen en zorgen. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om problemen in het gezin, op het werk of in de relatie. Slapeloosheid is dan een signaal. Lichaam en geest zijn dan niet meer in staat om zich voldoende te ontspannen.

Wat kun je zelf doen bij slapeloosheid?

  • Breng regelmaat aan in je slaaptijden. Doe geen middagdutjes. Ga pas naar bed als je slaap hebt. Sta op wanneer je niet kunt slapen en ga bijvoorbeeld lezen.
  • Gebruik later op de avond geen koffie, thee, cola, nicotine, alcohol of zware maaltijden. Deze kunnen de nachtrust verstoren.
  • Neem voor het naar bed gaan een uurtje de tijd om te ontspannen. Stop tijdig met lichamelijk werk en kijk niet naar spannende films. Een warme douche, rustige muziek of een avondwandeling kan de nodige rust geven.
  • Zorg voor een frisse slaapkamer (niet koud, niet warm) en kies voor een goed bed en losse nachtkleding.
  • Praat met je partner, vrienden of kennissen over je problemen die mogelijk de achtergrond vormen van je gespannenheid en slapeloosheid.
  • Kies eventueel voor yogalessen of een cursus ontspanningsoefeningen of ga een sport beoefenen.

Wanneer naar de dokter?

Indien er lichamelijke klachten zijn die het slecht slapen veroorzaken of wanneer bovenstaande opties niet lijken te helpen kan een bezoek aan de dokter misschien goed doen.

Lees ook:

Yoga oefeningen

Tips om beter te slapen

Teveel slaap leidt tot slaapproblemen

Lees 1 reactie

Één reactie

Geef een reactie