Kiezen uit sporten om af te vallen

0
127

Een van de meest gekozen redenen om te sporten, is het willen afvallen. Een juiste balans tussen het gebruik van voedingsmiddelen en bewegen bevordert een juist gewicht. Sommige sporten zoals hardlopen, squash en aerobics vragen een hoog calorieverbruik.
Ieder mens verbruikt per dag calorieën. Ook in rust, zelfs in slaap, worden calorieën verbrand. Door het verhogen van uw activiteiten worden er meer calorieën verbruikt.

Sommige sporten zoals hardlopen, squash en aerobics vragen een hoog calorieverbruik. Sporten zoals golf en wandelen hebben een lager calorieverbruik.
Langdurig sporten (meerdere uren) met een matige intensiteit van bewegen verhoogt de vetverbranding.

In deze zin zijn fietsen en wandelen heel geschikt. Dit zijn sporten die langdurig kunnen worden volgehouden zonder dat u een groot gevaar voor het oplopen van een blessure.
Uiteindelijk bepaalt de verhouding tussen de duur en de intensiteit van bewegen de mate van calorieverbranding.

Bedenk dat je alleen resultaat boekt bij het afvallen als u het meer bewegen langdurig volhoud en consequent let op uw voedingspatroon. Het resultaat moet eerder over maanden worden beoordeeld dan over weken. In het begin kan er zelfs sprake zijn van gewichtstoename op basis van de toename van relatief zware spieren.

Ook wanneer je gewicht hetzelfde blijft of zelfs toeneemt, kan er sprake zijn van afvallen. Denk aan een bodybuilder: deze is zwaar (veel spiermassa) maar heeft een laag vetpercentage.