Conditie opbouwen met skaten

2
1933

Wil je in de zomer werken aan je conditie? Dan is skaten de ideale zomersport om conditie op te bouwen, je bilspieren en bovenbenen sterker te maken en veel calorieën te verbranden.

Wil je in de zomer werken aan je conditie? Dan is skaten de ideale zomersport om conditie op te bouwen, je bilspieren en bovenbenen sterker te maken en veel calorieën te verbranden. Bovendien worden ook je buikspieren tijdens het skaten flink aangepakt.

Skaten is een intensieve sport en heeft een positieve invloed op je hart, longen en bloedsomloop. In een korte tijd kun je lange afstanden afleggen. Door frequent te skaten en de afstand na een aantal weken te verhogen bouw je een goede duurconditie op. Je bouwt aan een goede algemene conditie door af en toe het tempo te verhogen en daarna weer verder te gaan op een normaal tempo.

Wanneer je begint met skaten is het belangrijk om rustig van start te gaan. Je lichaam moet wennen en je spieren moeten vooral niet overbelast raken. Bij het skaten gebruik je namelijk verschillende spieren. Zo worden je buik- en rugspieren veel gebruikt. Maar ook je bil- en dijspieren worden sterker door het skaten.

Een groot voordeel van skaten is dat je gewrichten minder worden belast dan bij het hardlopen. Bovendien verbrand je met skaten bijna evenveel calorieën als bij het hardlopen.

Maar het skaten kent nog meer gezondheidsvoordelen. Skaten vermindert en voorkomt stress, verkleint het risico op hart- en vaatziekten en is goed tegen een hoge bloeddruk.

Het is belangrijk dat je met een goede bescherming de weg op gaat. Draag pols-, knie-, en elleboogbeschermers. Vergeet ook geen helm op te zetten. Tevens is het belangrijk om te kijken of je skates in orde zijn.

2 REACTIES