Bewegen is essentieel om je lichaam gezond te houden

0
1084

Naast gezonde voeding en gezond (positief) denken, is beweging een belangrijk onderdeel om je lichaam gezond te houden. Door onze moderne manier van leven is bewegen voor velen tot het minimale teruggebracht. Wij voorzien ons van alle gemakken om zo weinig mogelijk te bewegen en toch ons doel te bereiken.

Ons leven is voorzien van auto’s, computers, roltrappen, liften, etc. Eigenlijk zou iedereen even de tijd moeten vrij maken om al is het een paar keer per week wat aan beweging te doen. Bijna de helft van het menselijk lichaam bestaat uit spierweefsel. Voor dit spierweefsel is beweging van levensbelang. Een spier die langere tijd niet gebruikt wordt (bijvoorbeeld wanneer die in gips zit), wordt zwak en vermindert in omvang. Omgekeerd wordt een spier die bewogen en getraind wordt sterker en krachtiger.

Naast gezonde voeding en gezond (positief) denken, is beweging een belangrijk onderdeel om je lichaam gezond te houden. Door onze moderne manier van leven is bewegen voor velen tot het minimale teruggebracht. Wij voorzien ons van alle gemakken om zo weinig mogelijk te bewegen en toch ons doel te bereiken.

Ons leven is voorzien van auto’s, computers, roltrappen, liften, etc. Eigenlijk zou iedereen even de tijd moeten vrij maken om al is het een paar keer per week wat aan beweging te doen. Bijna de helft van het menselijk lichaam bestaat uit spierweefsel. Voor dit spierweefsel is beweging van levensbelang. Een spier die langere tijd niet gebruikt wordt (bijvoorbeeld wanneer die in gips zit), wordt zwak en vermindert in omvang. Omgekeerd wordt een spier die bewogen en getraind wordt sterker en krachtiger.

Geen of weinig beweging is een belangrijke factor bij het ontstaan van aderverkalking. Op het ogenblik staat conditietraining bij de medische wetenschap volop in de belangstelling als de richting waarin men het bij de behandeling van aderverkalking van zowel de slagaders in het hart als in de benen moet zoeken. Het ziet ernaar uit dat conditietraining voor hartpatiënten onderdeel van de nabehandeling zal blijven. Ook bij bepaalde rugklachten is conditietraining van grote betekenis voor de gezondheid. Het is bekend dat pijn in de onderste deel van de rug en in de lendenstreek vaak door een verkeerde houding wordt veroorzaakt. Dikwijls is de oorzaak spierzwakte of vermoeidheid van de spieren, verschijnselen die het gevolg zijn van stijve rugspieren.

Als derde voorbeeld van betekenis van oefeningen voor de gezondheid worden nervositeit en spierspanning (stress) genoemd. Regelmatig bewegen helpt ons van emotionele spanningen die in het dagelijks leven ontstaan te verminderen en het innerlijke evenwicht te herstellen.
Helaas kan ik niet zomaar in een artikel zeggen dat een bepaalde sport geschikt voor je is. Je moet je lichaam kennen, de beperkingen erkennen en beseffen wat voor sport je het meeste aantrekt.
Voor de een zal trimmen niet geschikt zijn, vanwege knie, enkel of andere gewrichtsklachten; Voor anderen zal vanwege schouder of nekklachten tennissen weer slecht zijn.

Begin eenvoudig en neem de tijd om aan de sport te wennen. Laat geen excuus u in de weg staan om aan enige vorm van beweging te beginnen.