Nordic walking is intensief wandelen met behulp van poles

0
49

 

Nordic Walking is intensief wandelen met behulp van “poles”, zogenaamde wandelstokken. Nordic Walking als sport is ontstaan in Finland vanuit de in de zomer gebruikte trainingsvorm van de crosscountry skiers. Deze sport is intussen de snelst groeiende buitensport van Nederland.

De techniek is van het langlaufen afgekeken en net als bij deze sport worden ook bij Nordic Walking bijna alle spieren aangesproken. Nordic Walking zorgt ervoor dat het sportwandelen effectiever wordt omdat met name de rug-, schouder- en armspieren, door het gebruik van de poles, tijdens het wandelen effectief gebruikt worden. Tijdens de goed uitgevoerde Nordic Walking techniek worden de spieren in nek, schouders en armen doorlopend aangespannen en ontspannen. Daarnaast worden ook de rug-, buik en bilspieren optimaal gebruikt. Als je de techniek een maal beheerst is het een prachtige manier van intensief bewegen.

Nordic Walking kent 3 niveaus:

– Sport-niveau
Het sport-niveau is geschikt voor zeer fitte sporters die een uitdaging willen waarbij de fysieke grenzen verlegd worden. Door een uitgekiend trainingsprogramma wordt Nordic Walking meer dan wandelen met poles alleen. Naast heuveltrainingen en Nordic Walking op wisselende ondergronden staan oefeningen voor alle grote spiergroepen van het lichaam centraal.

– Fitness-niveau
Het fitness-niveau is een total body workout waarbij het Nordic Walking centraal staat. Bij een goed uitgevoerde techniek zullen de deelnemers alle voordelen van deze sport aan den lijve ondervinden. De hartslag is gemiddeld 5 – 17 slagen hoger en het energiegebruik kan tot 46% toenemen. Deze gegevens maken dat het uithoudingsvermogen, al direct vanaf de eerste training, optimaal getraind wordt. Nordic Walking kun je alleen doen, maar in een groep is motiverend en gezellig.

– Gezondheids-niveau
Het gezondheids-niveau biedt eenieder met een lichamelijke beperking de mogelijkheid om in de buitenlucht aan zijn conditie en lichamelijke gesteldheid te werken. Door het lopen met de speciaal ontwikkelde poles worden de gewrichten ontlast, treedt er in de nek-schouderregio ontspanning op en wordt de wervelkolom ondersteund. Bij lichamelijke klachten aan de wervelkolom, gewrichten van heup, knie en enkels is Nordic Walking ideaal. Bij het behandelen van bekkeninstabiliteit, whiplash, fibromyalgie, RSI en chronische rugklachten is in de praktijk gebleken dat Nordic Walking uitkomst biedt. Verder biedt Nordic Walking ook hartpatiƫnten, mensen met overgewicht, diabetes, COPD (astma, bronchitis e.d.) een unieke mogelijkheid om hun conditie te verbeteren. Nordic Walking is een goede vervanger voor het hardlopen (trimmen, joggen). Vooral wanneer dit niet (meer) gaat vanwege de te zware inspanning of de te grote schokbelasting voor de gewrichten.

Het mooie van deze sport is ook dat je zo de deur uit kunt stappen en beginnen Nordic Walking biedt verder de volgende voordelen:
– tot 46% hoger energieverbruik dan wandelen
– hogere hartslag
– lage belasting van gewrichten.
– goede training voor balans en coordinatie
– verbetert conditie
– ideale manier om af te vallen

Dit programma biedt enthousiaste, sportieve mensen een gemakkelijke en leuke manier om te genieten van een gezonde en actieve leefstijl. Nordic Walking is veilig, plezierig en geschikt voor jong en oud. Nordic Walking is de ideale sport om te gebruiken bij gewichtsvermindering, fysieke fitheidverbetering en training van het uithoudingsvermogen.