Verstuikte enkel

verzwikte enkel

Bij een verstuiking van de enkel worden de enkelbanden verrekt en soms zelfs gescheurd. Hierbij kan gemakkelijk een bloedvaatje stuk gaan, wat ervoor zorgt dat de enkel dik en soms blauw wordt. Een verstuikte enkel doet meestal zoveel pijn dat staan of lopen moeilijk gaat.

Een verstuikte, of verzwikte enkel, kan ontstaan door een onverwachte verkeerde beweging, waarbij de voet te ver naar binnen of buiten klapt. De gewrichten en de enkelbanden van de voet worden dan overbelast.

Sommige activiteiten geven meer kans op een verstuiking, bijvoorbeeld zaalsporten of lopen op een hobbelig pad. Sommige mensen hebben regelmatig last van een verstuikte enkel. Dat kan komen door slappe enkelbanden of door vroeger letsel van de enkel. Het niet los maken of opwarmen van de enkelbanden kan je gevoeliger maken voor een enkelblessure.

Een verstuiking geneest bijna altijd vanzelf, ook als de enkelbanden gescheurd zijn. Wel kan de enkel na een verstuiking een paar maanden gevoelig of wat dikker zijn.

Wat je kun zelf aan een verstuikte enkel doen?

  • Begin zo snel mogelijk met koelen na de verstuiking. Dan wordt je enkel niet zo dik en krijg je zo min mogelijk pijn. Houd je enkel bijvoorbeeld een kwartier onder de koude kraan of leg er ijsblokjes tegenaan. Om te voorkomen dat de huid bevriest, kun je een washandje om het ijs doen of je sok aanhouden.
  • Als je enkel toch dik en pijnlijk is geworden, is rust de beste behandeling. Hoe minder je loopt hoe beter het is. Geef de enkel rust tot de ergste zwelling weg is. Dit duurt normaal gesproken twee tot drie dagen. Herhaal het koelen zo’n vier tot vijf keer per dag. Je enkel zal minder dik worden en ook de pijn zal verminderen.
  • Je voet omhoog leggen vermindert de zwelling. Je enkel moet dan hoger liggen dan je billen. Als je zit, kun je je voet op de bank leggen met een kussen eronder. Ook in bed is het beter voor je voet om er een kussen onder te leggen.
  • Ga geleidelijk weer wat lopen, maar doe bij pijn rustig aan. Eventueel kun je een stevige zwachtel aanbrengen die niet teveel rekt. De genezing gaat sneller als je regelmatig je enkel beweegt. Dit kun je doen door rondjes te draaien met je tenen of voet. Dit bevordert de doorbloeding, dringt de zwelling terug en voorkomt stijfheid.
  • Om herhaling te voorkomen, kun je het beste voorzichtig zijn met sporten en met lopen op hobbelig terrein. Een goede warming up en training verminderen de kans op blessures. Mensen die hun enkel bij het sporten regelmatig verstuiken, voelen zich wat veiliger als ze een zwachtel om de voet doen of een strakke sok dragen.

Wanneer met je verstuikte enkel naar de huisarts?

Neem contact op met je huisarts:

  • Als de enkel direct flink gezwollen is.
  • Als lopen of staan meteen na de verstuiking erg moeilijk of helemaal niet gaat.
  • Als pijn of zwelling na twee tot drie dagen helemaal niet minder wordt.
  • Als je vermoedt dat de enkel gebroken is; bijvoorbeeld omdat de stand van de enkel abnormaal is.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie