Hoofdpijn voorkomen

1
254

Bijna iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Hoofdpijn is altijd vervelend, maar gelukkig niet altijd even ernstig. De één heeft slechts een enkele keer last van hoofdpijn, terwijl de ander regelmatig gebukt gaat onder deze ongemakken. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, bijvoorbeeld de spanningshoofdpijn. In dit geval heb je last van een doffe of drukkende pijn in je schedelhuid, je slapen of je nek. Soms voelt het alsof er een strakke band om je hoofd zit. Spanningshoofdpijn komt voor bij mensen van alle leeftijden. Vaak ontstaat het door een slechte houding, stress, angst of problemen.

Een nek- en schoudermassage, yoga en ontspanningsoefeningen werken vaak erg verlichtend. Ook een goede lichaamshouding kan veel klachten voorkomen.

Andere oorzaken

Koorts, verkoudheid, te veel alcohol, schommelingen in de hormoonspiegel, slecht zien of gebitsproblemen kunnen achterliggende oorzaken zijn voor het ontstaan van hoofdpijn.

Als je voornamelijk in het weekend last hebt van hoofdpijn, kan dit komen doordat je dan minder koffie drinkt dan tijdens de week, langer slaapt of later eet. Door zoveel mogelijk je vaste ritme aan te houden, kun je deze ongemakken grotendeels tegengaan.

Ook kan hoofdpijn ontstaat als bijwerking van een geneesmiddel. Lees daarom voor het gebruik van medicijnen altijd goed de bijsluiter.

Migraine

Een speciale vorm van hoofdpijn is migraine. Als je hier last van hebt heb je aanvallen die vier uur tot wel een aantal dagen kunnen duren. De aanval zelf bestaat meestal uit vier fasen.

In de eerste fase, die ongeveer één uur tot twee dagen duurt, krijg je last van verschijnselen als een stijve nek en veranderingen in je stemming.

In de tweede fase, die niet bij iedereen voorkomt, zien sommige mensen lichtflitsen en vlekken en voelen ze tintelingen in bijvoorbeeld hun handen.

Bij de derde fase staat er de hoofdpijn: een kloppend en bonzend gevoel, meestal aan één kant van het hoofd. De pijn is vaak zo erg dat het mensen belemmert in hun dagelijkse leven. Ook zijn sommige mensen misselijk en overgevoelig voor licht. Deze fase kan vier uur tot wel drie dagen duren.

In de vierde fase is de hoofdpijn minder, maar ben je nog wel erg moe. Deze fase duurt doorgaans één tot twee dagen.

Voorkomen van hoofdpijn

Hoofdpijn is vaak te voorkomen door te zorgen voor voldoende frisse lucht, ontspanning en regelmaat. Probeer je dagindeling zoveel mogelijk hetzelfde te laten, ook in het weekend. Bij migraine is het belangrijk om zoveel mogelijk factoren die een aanval kunnen uitlokken te vermijden, zoals stress, bepaalde voedingsmiddelen en alcohol.

1 REACTIE