Mediteren: weg met stress

3
1940

Het wordt al vaak genoeg gezegd: mediteren helpt om van je stress af te komen. Vooral in deze tijd is het goed om af en toe je rust te pakken en alle regeltjes die wij onszelf opleggen te laten voor wat ze zijn.

Mediteren is toch alleen voor zwevers? Nee, mediteren is voor iedereen. Probeer het eens en je zult merken dat je stressgevoelens afnemen.

Het belang van mediteren
Mediteren is een vorm van mentale training. Meditatie kan ervoor zorgen dat je een innerlijke balans in jezelf gaat vinden. Je wordt rustig en leeg in je hoofd. Alle gedachtes schakel je even uit. Je merkt dat tijdens het mediteren je ademhaling en hartslag rustig worden. Bovendien wordt het vermogen om zuurstof op te nemen groter. Wanneer je elke dag mediteert kan je bloeddruk omlaag gaan. Ook neemt je reactievermogen toe. Je slaapt beter, waardoor je je de volgende dag fit voelt en makkelijker om kunt gaan met tegenslagen. Maar het belangrijkste is nog dat je minder stress krijgt en je blijer gaat voelen.

Beginnen met mediteren
Het is belangrijk dat je mediteert op een rustige plek en op een rustig tijdstip. Misschien is dat je slaapkamer, de tuin of juist de woonkamer. Zorg in elk geval dat er voldoende frisse lucht aanwezig is.

Trek lekker, zittende kleding aan en ga in een ontspannen houding zitten met een rechte rug. Natuurlijk hoef je niet in een gewaad op een kleed te gaan zitten. Maar op een zachte bank onderuit zitten zal niet helpen. De kans is dan groter dat je in slaap valt. Door geen rugsteun te gebruiken blijf je alert. Schakel je telefoon uit en zorg dat je niet gestoord wordt.

Breng je aandacht naar je ademhaling. Luister naar je hartslag en je ademhaling. Hoe meer ontspannen je wordt, hoe meer de geluiden naar de achtergrond verdwijnen. Geniet van de rust. Langzaam zullen alle gedachten verdwijnen. Op dat moment ben je puur ontspannen.

De eerste keer zal misschien vreemd zijn. Maar probeer het een kans te geven. Bouw het langzaam op. Begin met vijf minuten mediteren en je zult merken dat je het na een paar keer langer volhoudt.

Mediteer jij wel eens of heb je het overwogen? Wat zijn jouw ervaringen? Laat het ons hieronder weten!

3 REACTIES

  1. Mediteren is heerlijk! Ik doe het vaak ’s ochtends om de dag goed te beginnen, het lukt me alleen nog niet langer dan 10 minuten en ik moet zeggen dat het wel heel makkelijk is om over te slaan als het even niet uitkomt. Terwijl ik eigenlijk weet dat het heel fijn is. Ik heb ook een keer een workshop lachmeditatie gedaan. Ook heel bijzonder om mee te maken!