Zo bestrijd je een kater

2
42

Hoofdpijn, misselijkheid, een droge mond. Met een beetje pech zijn deze verschijnselen je niet vreemd. Een kater kan nog wel 24 uur invloed hebben op je lijf, maar deze tijd kun je met wat tips en trucs makkelijk inkorten zodat je niet de hele dag op bed of op de bank door hoeft te brengen.

Hoofdpijn, misselijkheid, een droge mond. Met een beetje
pech zijn deze verschijnselen je niet vreemd. Een kater kan nog wel 24 uur
invloed hebben op je lijf, maar deze tijd kun je met wat tips en trucs
makkelijk inkorten zodat je niet de hele dag op bed of op de bank door hoeft te
brengen.

Een kater is op zijn hoogtepunt als het afbraakproces in
volle werking is. Je hebt immers een opeenhoping van afvalstoffen in je lijf.
Die moeten eruit en dat heeft tijd nodig. Rust is dan een aanrader. Probeer om
voldoende te slapen, zodat je hoofd en lijf de nodige rust krijgen.

Vocht

Bij het opstaan ga je om te beginnen het brakke gevoel tegen
door voldoende te drinken. Een aanrader is een mix van 500 ml vruchtensap en
500 ml water. Daar voeg je vervolgens nog een kwart theelepel zout aan toe.
Volgens het Voedingscentrum onderbreekt dit drankje het dehydraterende effect
dat alcohol heeft op je nieren. Het mineraal natrium, dat aanwezig is in zout,
speelt een belangrijke rol bij het regelen van de vochtbalans in je lichaam.
Ook is het nodig voor een goede werking van je spier- en zenuwcellen. De
suikers in het vruchtensap zorgen voor extra energie, die je waarschijnlijk wel
kunt gebruiken. Verder helpen ze je lijf bij het opruimen van giftige stoffen
in je lever, zodra de alcohol is omgezet.

Het ontbijt

Nadat je je vochtgehalte weer enigszins op peil hebt
gebracht, is het tijd voor een goed ontbijt. Ook al is eten misschien het
laatste waar je aan wilt denken, een ontbijt is juist erg goed voor je. Je
verbranding komt op gang en daardoor gaat de afbraak van alcohol ook sneller. Wederom
is fruit een aanrader, omdat dit je lijf voorziet van vocht en vitamines. Naast
een volkorenboterham met een groenteomelet, is ook naturel yoghurt met honing
een tip. Yoghurt herstelt het evenwicht van goede bacteriën in je darmen,
terwijl honing je natrium- en kaliumreserves weer aanvult.

Zuurstof

Onder de douche zorg je voor de volgende opkikker. Nadat je
een tijdje onder de warme stralen hebt gestaan, draai je af en toe de koude
kraan even helemaal open. Af en toe een plens koud water zorgt ervoor dat de
zuurstof beter door je lijf wordt getransporteerd. Om de bloedsomloop onder je
ogen een handje te helpen, kun je wat oogcrème opdoen.

En dan is het tijd om naar buiten te gaan. Fanatiek sporten
is geen aanrader, maar een beetje beweging in de buitenlucht werkt wel. Ga
bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Dit stimuleert de bloedsomloop en daarmee de
zuurstoftoevoer naar de hersenen. Ook krijgt je spijsvertering een boost,
waardoor gifstoffen sneller worden afgebroken. Daarnaast maak je ook endorfinen
aan. Dit verbetert ook je humeur.

2 REACTIES