Zo breng je structuur aan in je leven

0
2686

Mensen die gestructureerd en gedisciplineerd leven, leven niet alleen langer, maar ook gelukkiger. Discipline zorgt er namelijk voor dat mensen minder stress ervaren en daardoor minder snel naar ongezonde producten grijpen. Dit is gebleken uit een Amerikaans onderzoek, waarbij de onderzoekers jarenlang ruim 8000 mensen volgden over de hele wereld.

Mensen die gestructureerd en gedisciplineerd leven, leven niet alleen langer, maar ook gelukkiger. Discipline zorgt er namelijk voor dat mensen minder stress ervaren en daardoor minder snel naar ongezonde producten grijpen. Dit is gebleken uit een Amerikaans onderzoek, waarbij de onderzoekers jarenlang ruim 8000 mensen volgden over de hele wereld.

Uiteraard is het best lekker om af en toe op het laatste moment te bepalen wat er moet gebeuren en op welke manier. Spontane acties zijn ook zeker niet verboden, maar met een druk leven ontkom je er niet aan om structuur aan te brengen.

Structuur begint al bij het opstaan. De manier waarop je de dag begint zet in veel gevallen al de toon voor de rest van de dag. Sta daarom op tijd op. Het liefst elke dag rond dezelfde tijd, zodat je lichaam went aan dit ritme. Spring na het opstaan direct onder de douche en kleed je aan. Zorg vervolgens voor een goed ontbijt, zodat ook binnenkort van je lijf weer wat brandstof heeft.

Maak een schema

Bedenk hoe jij je dag of week in wilt vullen en schrijf dit op. Alles begint met een goede organisatie. Zorg er ook voor dat je de discipline houdt om je planning bij te houden. Dit schiet er bij veel mensen nog weleens bij in op het moment dat ze het erg druk hebben. Door een planning houd je het overzicht en zal je minder snel iets vergeten. Ken eventueel prioriteiten toe. Vaak helpt het om de minst leuke karweitjes eerst te doen. Als je die achter de rug hebt, dan kan de rest alleen maar meevallen.

Ga op tijd slapen

Probeer iedere dag op een vast tijdstip naar bed te gaan en zorg ervoor dat je zo voldoende rust krijgt. Na verloop van tijd zal je zien dat je lichaam zich hierop instelt. Ook zal het opstaan een stuk gemakkelijker worden.

Werkloos of langdurig ziek

Probeer deze structuur ook vast te houden als je tijdelijk geen werk hebt of als je langdurig ziek bent. Hoe verleidelijk het ook kan zijn om de hele dag in bed te blijven liggen, bij structuur ben je uiteindelijk meer gebaat. Van de hele dag rondhangen voelt niemand zich beter. Maak daarom per dag een haalbaar plan voor wat je die dag gaat doen. Probeer bij ziekte in ieder geval voldoende rustmomenten in te plannen, sociale contacten en overige zaken waar je voldoening uit kunt halen of die je leuk vindt.

Als je werkloos bent is het verstandig om een bepaald deel van je dag te besteden aan het vinden van werk. Schrijf bijvoorbeeld elke dag minimaal één sollicitatiebrief of richt je op het voltooien van een cursus die je verder kan helpen. Ook door het vervullen van vrijwilligerswerk krijg je wat meer structuur in je leven.

Lees ook:

Rust in je hoofd: tips

Ben jij overbelast

Stress bij kinderen