Tips om koude voeten te voorkomen

Veel mensen hebben tijdens de wintermaanden te kampen met koude voeten. Veelal wordt deze kwaal veroorzaakt door kou op een slecht doorbloede huid. Koude voeten zijn gelukkig niet gevaarlijk, maar wel erg vervelend.

Behalve dat het niet aangenaam aanvoelt om koude voeten te

hebben, is het vaak ook een kostbare aangelegenheid. Op het moment dat je kampt met koude voeten, leidt dit vaak tot een algemeen gevoel van onbehagelijkheid. De keuze om de verwarming een paar graden hoger zetten is dan al snel gemaakt.

Wintervoeten

Wintervoeten is nog een stapje verder dan het hebben van koude voeten. Bij echte wintervoeten is er sprake van rode bultjes aan de voeten. Deze bultjes, die vaak pijn doen, ontstaan doordat de bloedvaten zich slecht aanpassen aan de temperatuurschommelingen die optreden door het verschillen tussen binnen- en buitentemperaturen. Ook is er vaak sprake van jeuk. In het voorjaar verbeteren deze klachten. In het najaar komen ze helaas weer terug.

Sport

Sporten is erg goed voor de bloedcirculatie. Meer bewegen en vaker lopen vergroot de kans op warmere voeten. Tijdens de wintermaanden wordt er ook veelal buiten gesport. Schaatsers, wielrenners en ruiters hebben tijdens deze maanden vaak last van koude voeten en tenen. Mensen die buiten willen (blijven) sporten doen er goed aan om te zorgen voor een zo optimaal mogelijke bloedsomloop. Probeer dus factoren als knellend schoeisel of roken te vermijden.

Isolatie

Lucht werkt bij uitstek als isolatiemiddel. Zorg er daarom voor dat je geen krappe schoenen aan hebt of knellende kleding, want dan is er geen ruimte meer voor dit laagje lucht. Het gaat namelijk niet alleen om de kou die buiten moet blijven, maar ook om de lichaamswarmte die binnen gehouden moet worden. En dit lukt niet als je schoeisel om kleding knelt.

Verbranding

Door iets te eten of te drinken breng je je spijsvertering op gang. Dit zorgt voor een goede doorbloeding, waar ook je voeten van profiteren. Dit betekent uiteraard niet dat je de hele dag warme chocolademelk met slagroom moet drinken. Ook caloriearme dranken als thee en koffie zorgen voor dit effect.

In bed

Een warme kruik of elektrische deken kunnen net zorgen voor dat extraatje om warm te worden én te blijven. Ook kun je in bed lekkere warme sokken aan doen. Wollen sokken stimuleren eveneens de bloedcirculatie en werken dus beter tegen koude voeten dan synthetische sokken.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie