De 8 belangrijkste dieeten

14
1350

Hier vind je de 8 belangrijkste dieeten op een rijtje. Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze van welk dieet het beste bij je past.

Er zijn honderden dieetboeken geschreven over succesvol en gezond afvallen. Hieronder worden acht dieeten toegelicht. Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze van welk dieet het beste bij je past.

1. Weight Watchers

Filosofie:Sociaal afvallen. Regelmatig samenkomen, gewogen worden en met lotgenoten onder leiding van een succesvolle lijner over de vorderingen en tegenvallers praten.
Wel/niet eten: Weinig vet. Aan elk voedingsmiddel met vet worden punten toegekend. Elke dag is een beperkte hoeveelheid punten toegestaan.
Voordelen: Motiverend. Afvallen is psychologisch. Zoals Paul de Leeuw eens zei: lijnen is oorlog met jezelf.
Nadelen: Prijzig. Betuttelend: hoeveel chocola hebt u de afgelopen week gegeten?

2. Atkins

Filosofie: Uitgevonden door Engelse doodgraver, herontdekt door Amerikaanse cardioloog Robert Atkins. Weinig koolhydraten, aanvankelijk zelfs bijna niets. Lichaam schakelt naar andere stofwisseling. Na verloop van tijd iets meer koolhydraten.
Wel/niet eten: Absoluut geen brood, aardappelen, rijst, bier en snoep. In het begin voorzichtig met groenten, fruit en wijn. Daarna steeds meer. Gebakken eieren met spek mag , een borrel ook.
Voordelen: Werkt, zeker in het begin, is redelijk makkelijk vol te houden en vermoedelijk niet slecht voor de gezondheid.
Nadelen: De eerste week kun je last hebben van duizelingen. Adem gaat soms naar aceton ruiken. Bij sporten mis je energie.

3. Montignac

Filosofie: Door Fransman Michel Montignac verzonnen, weinig onderbouwde, theorieën. Bijvoorbeeld nooit tegelijkertijd koolhydraten en vet eten. Maakte wel als een van de eerste onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten.
Wel/niet eten: Geen witbrood, aardappelen, suiker, snoep. Wijn is goed. Lijkt op Atkins maar is minder streng ten aanzien van koolhydraten.
Voordelen: Pretdieet: biefstuk met rode wijn en slagroom toe. Er mag nog meer dan bij Atkins.
Nadelen: Eerst een boek raadplegen om te weten wat wel en niet bij elkaar mag worden gegeten.

4. Harvard

Filosofie: Lees boek Eat, Drink, and Be Healthy: The Harvard Medical School Guide to Healthy Eating. Bedacht door onder anderen Walter Willett, alom gerespecteerd. Maakt onderscheid in goed en slecht vet plus goede en slechte koolhydraten.
Wel/niet eten: Veel groenten, volkorenbrood en olijfolie. Hoogstens een keer per week rood vlees, boter, witte rijst, aardappelen en zoetigheid.
Voordelen: Je weet zeker dat de medische stand hier achter staat en kunt er oud mee worden.
Nadelen: Het werkt vermoedelijk iets minder snel dan de wonderdiëten (Atkins, Montignac, South Beach).

5. South Beach

Filosofie: Bedacht door de Amerikaanse arts Arthur Agatson. Is duidelijk van Atkins afgekeken maar is minder streng. Als je het volgt, kun je je weer zonder schaamte vertonen op het beroemde South Beach in Miami.
Wel/niet eten: Geen brood, rijst, snoep en allerlei andere zaken waar snelle koolhydraten in zitten. Is wel strenger dan Atkins over alcohol: dat mag niet.
Voordelen: In Amerika is het nu populairder dan Atkins dus wie het in Nederland doet, is voorloper.
Nadelen: Je raakt gewicht kwijt maar de vraag is (net als bij Atkins en Montignac) of dat vet dan wel water is.

6. GI

Filosofie: Opgezet door oud-directeur Canadese hartstichting op basis van glycemische index, waarmee de kwaliteit van koolhydraten (de snelheid waarmee ze in het bloed worden opgenomen) worden gemeten.
Wel/niet eten: Uitkijken met slecht vet (snacks, vlees, boter, kaas, vlees) en slechte koolhydraten (wit brood, witte rijst, aardappelen). Groenten, fruit, peulvruchten en volkorenbrood zijn okay.
Voordelen: Is wetenschappelijk onderbouwd, valt een leven lang vol te houden en is gezond.
Nadelen: Je moet de glycemische index begrijpen en leren toepassen.

7. Oer
Filosofie: Eten zoals de Flintstones, jager-verzamelaars van voor de uitvinding van de landbouw, twaalfduizend jaar geleden. Evolutie gaat langzaam en ons lichaam is nog niet gewend aan de landbouw.

Wel/niet eten: Geen gecultiveerde, geraffineerde voedingsmiddelen zoals brood, zuivel, rijst, suiker en aardappelen. Wel veel vlees en vis – het liefst wild – en daarnaast wortels, knollen en bessen.
Voordelen: Je hebt op verjaardagen wel een mooi verhaal.
Nadelen: Elke dag naar de poelier voor wild kan niet iedereen betalen. Waar koop je bizons, elanden en wilde zalm?

8. Ornish

Filosofie: Bedacht door de Amerikaanse arts dr. Dean Ornish. Onder de talloze anti-vet-dieten een van de meest extreme. Vrijwel vetloos eten, zoiets als een konijn.
Wel/niet eten: Geen enkel dierlijk product: vlees, boter of kaas. Zoveel mogelijk groenten en fruit. De vezels en het water daarin moeten toch een gevuld gevoel oproepen.
Voordelen: Via al die groenten en fruit krijg je veel vitaminen, mineralen en anti-oxidanten binnen. Ornish let ook op zaken als stress.
Nadelen: Na verloop van tijd komen de slablaadjes je oren uit. Ook veel koolhydraten. Sommige daarvan wellicht slecht voor gezondheid.

14 REACTIES

  1. Ik ben het niet eens met de beschrijving van Weight Watchers. Niemand vraagt je hoeveel chocola hebt gehad. Je vult zelf het aantal points in naar je eigen smaak. Als het tegen zit, krijg je steun en de leidsters (en andere cursisten) zijn er alleen om je te helpen. Ik vind het prima groep.

  2. Is er niemand tot de conclusie gekomen dat als er 1 dieet zou werken alle anderen overbodig zouden zijn… Afvallen is niet minder eten maar meer calorieen verbranden. Door minder te eten krijg je automatisch minder eiwitten binnen en dan gaat je lichaam vanzelf spieren verbranden en dan is het eind zoek.

  3. Way of life.
    Waarom niet gewoon gezond eten. Voldoende groente, fruit, noten en zaden. Zoveel mogelijk onbewerkte en verse producten. Naar mijn idee kun je daar nooit te veel van eten en vooral niet dik van worden. Daarnaast een gezonde portie beweging, vooral op een manier die bij je past. En zorg voor voldoende momenten van ontspanning.

  4. Voordat je begint met diëten, dien je je zelf af te vragen wat je ervoor over hebt om af te vallen. Immers je hebt je extra kilo’s te danken aan de manier hoe je hebt geleefd. Want je zou je zelf in een andere staat moeten stellen om daar verandering in te brengen. Wanneer je op je normaal bent, zul je aankomen. DUS…. BEN JE IN STAAT OM JE TE VERANDEREN?? JE GEMOEDSTOESTAND IN HOGERE ALERTHEID TE BRENGEN? Dan zul je afvallen! De “know how” weten we nu wel. Het gaat nu of we het mentaal op kunnen brengen om de eetverleidingen te kunnen weerstaan.

  5. Weight watchers werkt ECHT ,je mag alles eten ,en je punten tellen en opschrijven

    Ben er al 24 kilo kwijt in 5 maanden,en die opmerking van hoeveel chocolade heb je gegeten is absoluut onterecht,duidelijk edn opmerking van iemand die er niets van afweet

    Mijn dochter is er ook al 8 kwijt en is nu op haar streefgewicht met succes