Afvallen en conditie opbouwen met touwtje springen

12
2932

Touwtje springen, ofwel Rope skipping, is ideaal om gewicht te verliezen en conditie op te bouwen. Maar deze sport heeft nog meer voordelen. In dit artikel bespreken we de voordelen, geven we tips en leggen we verschillende oefeningen uit.

Voordelen van touwtje springen
Touwtje springen is al lang niet meer alleen geschikt voor kinderen. Het is een perfecte sport om gewicht te verliezen en je uithoudingsvermogen te verbeteren. Daarnaast is het goed voor je hart en bloedvaten, de spieropbouw van je armen, kuiten en buikspieren en kun je in dezelfde tijd meer calorieën verbranden als met hardlopen. Tevens is touwtje springen voor veel mensen geschikt. Van topsporters tot beginners.

Tips voor touwtje springen
Wanneer je gaat touwtje springen is het verstandig om goede sportschoenen aan te trekken met een demping in de voorvoet. Hardloop- of volleybalschoenen zijn prima. Een springtouw kun je aanschaffen in een speelgoedwinkel. Deze hoeft niet duur te zijn. Wanneer je begint met springen kun je het best een touw van twee meter kopen. Je kunt ook een springtouw aanschaffen met een calorieënteller. Zo kun je precies zien hoeveel calorieën je hebt verbruikt. Bouw het touwtje springen langzaam op wanneer je voor het eerst springt. Start met dagelijks vijf minuten springen en vijf minuten lopen. Vervolgens weer vijf minuten springen en vijf minuten lopen.

Wil je gewicht verliezen dan raden wij het aan om in een rustig tempo te springen. Op deze manier houd je het langer vol. Heb je last van overgewicht? Let dan goed op de belasting van je knieën. Luister goed naar je lichaam. Stop onmiddellijk wanneer je pijn hebt. Touwtje springen is niet geschikt voor mensen met rug- of gewrichtsklachten. Spring ook niet als je zwanger bent.

Oefeningen touwtje springen
Een goede houding tijdens het springen is van groot belang. Span je buikspieren goed aan en houdt je bekken en rug recht. Buig vervolgens je knieën licht en zorg dat je voeten naast elkaar staan.

Oefening 1: Heupen draaien
Voor stevige buikspieren kun je je heupen tijdens het springen van links naar rechts draaien. Ook je borstspieren worden hier sterker door.

Oefening 2: Knie optrekken
Trek één knie tijdens het springen omhoog. Wissel van knie per sprong of na een aantal sprongen.

Oefening 3: Touw twee keer onder je door
Laat het touw per sprong twee keer onder je door gaan. Een grote concentratie is hiervoor vereist.

12 REACTIES

  1. ik ben een man van 56 jaar, het werk echt zelf spring ik al 4 maanden 3a4 keer per week conditie is erg goed nu en ben ook afgevallen wat ook de bedoeling was. vind het ook prettig dat je dit thuis kunt doen hoef je niet in het donker de weg op om te gaan hardlopen of zo doe dit samen met een beetje krachttraining thuis kan het een ieder aanraden