Afvallen en een all-inclusive vakantie? Het kan!

0
2113

Je bent aan het afvallen en inmiddels al de nodige kilo’s verloren. Maar nu zit er een zonnig weekje all-inclusive vakantie aan te komen. Lijners denken dan maar aan één ding: Hoe overleef ik het buffet?

 

Het obstakel
De buffetten in all-in hotels staan bekend om hun overdadigheid. Als je aan
elke maaltijd meedoet zit je al snel op zo’n 4000 kcal per dag. In combinatie
met een hele dag aan het zwembad liggen is dit natuurlijk niet gunstig voor de
lijn. Is een fietsvakantie in de Belgische Ardennen dan de enige oplossing
tegen de kilo’s? Gelukkig kunnen we zonaanbidders geruststellen. All-inclusive hotels bieden genoeg mogelijkheden
om aan je lijn te werken.

Tips eten & bewegen
Het enorme aanbod van een buffet moet je niet zien als een obstakel, maar juist
als een hulpmiddel voor jouw dieet. Bij deze buffetten is het aanbod zo groot
dat je genoeg slanke keuzes kunt maken. Hieronder staan vier praktische tips om
jouw vakantiedagje slank door te komen:

1. Loop bij het ontbijt snel de pancakes voorbij en kies voor een schaaltje yoghurt
met vers fruit. Je kunt ook gewoon een bruine boterham eten en deze beleggen
met kaas, tomaat en komkommer. De jus d’orange uit een sapmachine bevat vaak
veel suiker en geen echt vruchtensap. Kies daarom liever voor water, koffie of
thee en eventueel een glas melk. Pak na het ontbijt nog wat fruit mee om zo de
snackverleiding aan het zwembad te weerstaan.

2. Bij de lunch beginnen ze al met het serveren van warm eten. Heb je dan al
trek in vlees of vis? Kies dan voor de gegrild vlees of vis, hiervoor wordt
minder of geen bereidingsvet gebruikt. Om het nog magerder te maken kies je
voor een slank stukje kip of zwaardvis. Pas op voor gegratineerde gerechten met
kaas en gerechten die in olie drijven. Neem liever een salade, groente en eventueel wat
rijst.

3. Voor de meeste vakantiegangers voelt het dessert als het kersje op de taart.
Voor de afvallers dus het moeilijkste moment om de verleiding te weerstaan.
Vergeet de roze drilpudding en zoete baklava en neem een lekker stuk
watermeloen als vervanging.

4. De laatste barrière op voedingsgebied is alcohol. Natuurlijk mag je op z’n
tijd best een glaasje drinken. Schuif de mixdrankjes dan aan de kant. Deze
bevatten per flesje al gemiddeld 180 kcal. Neem liever een wijntje of een meng
je mixdrankje met spa rood of light cola (light cola niet meer dan vijf glazen
per dag in verband met de zoetstoffen).

Het is makkelijk om je beweegpatroon van thuis vol te houden op vakantie.
Afgezien van luieren aan het zwembad zijn er genoeg activiteiten om lekker in
beweging te blijven. Bijna elk hotel heeft een fitnessruimte. Als je dit niet
leuk vindt kun je altijd nog baantjes trekken in het zwembad. Met een kwartiertje
baantjes trekken verbrand je al gemiddeld 130 kcal. Geen zin om te sporten?
Maak een strandwandeling of loop naar een dorpje in de buurt.

Op de lijn letten op vakantie is dus een kwestie van motivatie en alternatieven
verzinnen. Ben je hiertoe bereid? Dan kom je misschien wel uitgerust én slanker
terug van vakantie.

Dit artikel is afkomstig van de redactie van Valtaf.nl.