Eenvoudige en gezonde snacks voor kinderen

voeding kinderen

Gezond eten is belangrijk voor de ontwikkeling van je kind en om overgewicht te voorkomen. Natuurlijk mag je dreumes, peuter of kleuter wel een stukje taart als er wat te vieren valt. En het is ook geen probleem als de kleine een spekje of chipje meepikt. Het gaat erom dat je er als ouder op toe ziet dat kinderen maximaal vier tussendoortjes per dag krijgen.

Hierbij een aantal tips hoe je je kind kan leren om lekker en voedzaam te eten. Maak je kind nieuwsgierig, betrek je kind bij het boodschappen doen en laat je kind kiezen uit al het beschikbare fruit en groente.

Goed om te weten: houd de porties klein. De meeste 1-2 jarige hebben voldoende aan 800 – 1.000 calorieën per dag. Voor een peuter is een kwart van een volwassen portie voldoende. Kinderen tot 4 jaar kunnen nog niet goed kauwen. Wanneer je de snacks in kleine stukjes geeft, helpt dit bij het verteren.

Snelle en gezonde snacks voor kinderen: 

  • Vers fruit. 
Niets is beter dan vers fruit: Het is kleurrijk, zoet en sappig en zit vol met vitaminen, mineralen en vezels. Geef schijfjes appel, stukjes sinaasappel, een halve banaan in plakjes of een kleine kommetje met gesneden druiven. Ook lekker: een handje gemengde bessen. Jonge kinderen houden van fingerfood, waardoor dit een gemakkelijke en lekker tussendoortje is.
  • Dips. Laat de kleine mixen en dippen met zijn favoriete voedsel. Een pita broodje met twee eetlepels hummus of aarbeien met yoghurt zijn vaak een groot succes.
  • Mini-pizza. 
Een volkoren boterham met kaas en tomaat in de oven lijkt al snel op een minipizza. Eventueel kan je de mini pizza opvrolijken door een gezichtje er op te maken.
  • Mini-tortilla. 
Bestrooi de helft van een kleine tortilla met een eetlepel geraspte kaas en warm deze op in een magnetron. Oprollen en snijden in kleine stukjes. Serveer met een klein bakje van milde salsa, leuk voor je kind om te dippen.
  • Mini-wafels. 
Maak de wafels feestelijk met een topping van yoghurt en wat vers fruit.
  • Groenten. 
Voor je kind kan groente ook goed als tussendoortje dienen. Gekookte worteltjes, een geroosterde zoete aardappel of gestoomde broccoli zijn voedzame lekkernijen.
  • Frozen fruit bars. 
Je kunt ze kopen in de winkel of maak ze zelf. Probeer eens bijvoorbeeld sinaasappel, ananas, perzik en banaan.
  • Fruit shakes. 
Gooi een halve banaan, een kwart kopje melk en een handvol bessen in een blender. Resultaat: een voedzame shake. Voeg voor meer smaak wat yoghurt toe.

Lees 1 reactie

Één reactie

  • Anoniem

    Mooie site en altijd goed om kinderen gezond op te voeden!
    Een paar dingetjes: te veel fruit is niet goed vanwege het hoge fructosegehalte. Maximaal 3 per dag en liefst geen zoete maar zure vruchten is beter. Een smoothie met weinig zoet fruit is het gezondst, vooral als daar iets van vet bij zit (avocado; kokosolie; lijnzaad) om de suikerpiek te voorkomen. Zuivel met fruit mengen is niet zo goed omdat zuivel de opname van nutriënten verhindert. En voor de vertering van beide voedingsgroepen is een andere maagsapsamenstelling nodig. Rijstewafels zijn gezonder met iets van eiwit er op (kaas, vlees, biologische pindakaas) om dezelfde reden. Tomaat is rauw gek genoeg minder gezond dan gekookt; in ketchup en saus zitten meer antioxidanten dan in ongekookte tomaat… Misschien is het ook interessant om een kind zijn bloedgroep te weten en te kijken van welke voedingsgroepen het beter niet teveel kan eten (bloedgroependieet). groetjes.

Geef een reactie