Voeding tijdens zwangerschap

0
949

Tijdens de zwangerschap komen vrouwen gemiddeld 12 kg aan. Dat is niet alleen het gewicht van het kind, placenta en vruchtwater, maar ook vet. Een zwangere vrouw houdt namelijk gemakkelijker vet vast. Het is daarom tijdens de zwangerschap belangrijk op je gewicht te blijven letten.

Tijdens de zwangerschap komen vrouwen gemiddeld 12 kg aan. Dat is niet alleen het gewicht van het kind, placenta en vruchtwater, maar ook vet. Een zwangere vrouw houdt namelijk gemakkelijker vet vast. Het is daarom tijdens de zwangerschap belangrijk op je gewicht te blijven letten. Doe dit door gezond te eten (zie onze rubriek ‘wat is gezond?’) en je niet te laten verleiden tot de behoefte aan snacks, snoep en andere ongezonde zwangerschapsbehoeften. Een aandachtspunt is kalk. Zorg dat je voldoende kalk binnen krijgt omdat de baby kalk onttrekt uit je bloed voor zijn ofhaar botten. Kalk zit in de meeste groene groenten (broccoli), schaaldieren, vis en zuivelproducten. Er zijn ook stoffen die kalk onttrekken aan het lichaam. Voorbeelden hiervan zijn pindakaas, spinazie, suiker, chocola en koffie. Matig het gebruik van deze producten. Zorg ook dat je voldoende vitamine D binnen krijgt. Vitamine D is nodig om kalk op te kunnen nemen.

Tijdens je zwangerschap is het zeer verstandig om rauw vlees te vermijden en geen rauwmelkse kaas te eten (op verpakking staat au lait cru). Als je dit namelijk onverhit eet kan je listeriose krijgen. Mijd ook rauwe, halfzachte of niet doorgebakken eieren. Je kunt hier namelijk salmonella van oplopen. Ook ongare kip en schaaldieren zijn een bron van salmonella. Tijdens je zwangerschap ben je extra kwetsbaar voor dit soort besmettingen. Vermijd ook het eten van lever.

Mocht je roken, stop hier direct mee tijdens je zwangerschap, ook het drinken van alcohol en het gebruik van drugs is zeer onverstandig en kan grote consequenties hebben voor je kind.