krachttraining is essentieel bij afvallen en overgewicht

7
1561

De invloed die krachttraining heeft op het verlagen of in stand houden van je gewicht wordt flink onderschat. Spieren hebben de eigenschap om te slinken als je ze niet aan het werk zet. Doe je geen krachttraining dan verlies je na je 25e bijna een halve pond vetvrije spiermassa per jaar. Dat verlies aan spiermassa zorgt ervoor dat je dagelijks dertig tot vijftig calorieën minder verbrandt (onderhoud en herstel van spieren). Deze calorieën slaat je lichaam op als overbodig vet dat zich vaak als eerste nestelt op je buik. Veel mensen gaan duursport doen of dieten om dat buikje eraf te krijgen. Kachttraining wordt te vaak niet overwogen, hoewel de resultaten van krachttraining veelbelovend zijn. Krachttraining houdt je spiermassa op peil en kan zelfs de hoeveelheid spiermassa in je lichaam vergroten. Alleen je spieren kunnen vet verbranden, dus hoe meer spieren je hebt, hoe meer vet je lichaam verbrandt. Door je spiermassa te vergroten verbruik je de hele dag, ook in rust, meer calorieen.

Daarnaast gaat de verbranding van calorieen bij krachttraining veel langer door dan bij duurtraining. Na twee uur is de snelheid van je stofwisseling nog steeds 12% hoger en de ochtend erna nog zelfs 7% hoger dan normaal. Een hoge stofwisseling betekent immers een snellere verbranding van calorieën. Het is waar dat je in een uur intensief hardlopen meer calorieen verbruikt als in een uur krachttraining, maar enkele uren na het hardlopen is het energieverbruik alweer genormaliseerd. Na een intensieve krachttrainingsessie blijft je eniergieverbruik tot wel 30 uur na de training verhoogd. En door de opbouw van spiermassa.

En door de opbouw van spiermassa door krachttraining kun je het energieverbruik permanent verhogen.

Kortom;

  • afvallen begint met krachttraining
  • door krachttraining hou je spiermassa vast tijdens het afvallen
  • door krachttraining blijft je verbranding 24 uur per dag verhoogd
  • hoe meer spieren je hebt, hoe hoger je energieverbruik, ook al doe je de hele dag helemaal niets

Mocht je niet overtuigd zijn van het nut van krachttraining: krachttraining zorgt ook nog eens voor:

  • een sterker hart
  • een lagere bloeddruk
  • versterking van de pezen
  • versterking van botten
  • verberen van je houding
  • sneller herstel na een blessure

Naar de sportschool dus….

7 REACTIES

  1. Nou dat laatste is eig niet zo, van krachttraining krijg je juist even een flinke honger aanval maar dat geeft niet juist door kracht training willen je spieren voedsel die vaak meteen worden verbrand, dus eet gezond en doe krachttraining + afvallen en het is een zeer goeie combi

    peace out (L) roy van elk

  2. Krachttraining is de beste manier om af te vallen. Door de hogere caloriebehoefte met meer spiermassa, kan je het bekende jo jo effect ook voorkomen. Mocht je met een dieet stoppen. honger na een training is niet erg, maar zorg ervoor dat de maaltijd grotendeels uit eiwitten bestaat. Eiwitten zorgen namelijk voor het herstel van de spieren.

  3. ik ben zelf met krachttraining begonnen en weeg ook enorm zwaar, ik ben met slechts 1.72 woog ik namelijk 116 kilo, ik ben namelijk alleen al door krachttraining binnen 1 maand gelijk 9 kilo verloren. krachttraining wordt nog zeker zeer onderschat… weeg nu happy 107 kilo, maarja ik ga gewoon verder, en dan update ik hoeveel ik eind january ben afgevallen.. benieuwd.. zeker een aanrader voor iedereen die te lui is om te sporten en niet willen zweten en verhongeren… hou er wel rekening mee dat je wel de juiste voeding moet combineren met krachttraining.. voeding met vooral eiwitten in.

  4. ik ben pas begonnen met afvallen, elke dag doe ik 3 uur krachtraining. Ben nu al flink vooruit, maar liefst 12kg afgevallen en mn vorm is 10x beter! Krachttraining is echt een aanrader, maar je moet het wel pittig houden voor jezelf. (d.w.z. hoger gaan met gewichten en flink zweten)