Eettips bij regelmatig sporten

Als je een paar keer per week lekker even gaat sporten, ben je goed bezig. Maar het kan wel vragen opleveren. Wat kun je het beste eten? En wanneer is het handig om te eten, voor het sporten of erna? En mag je meer eten dan anderen? Personal trainer Joran van Gompel van Jorsano Personal Training en Lifestyle Coaching geeft antwoord op de meest voorkomende vragen.

Wat zou ik het best kunnen eten als ik vaak sport?
Als recreatieve sporter heb je niet echt andere voedingsstoffen nodig om een inspanning te doen. Als (top)sporter kan je je voeding best afstemmen op de soort inspanning die je doet. Diëten als je vaak sport raad ik niet aan. Je brengt je lichaam dan onder stress in combinatie met sport. Eet als je sport zeker ook genoeg, zodat je lichaam voldoende voedingsstoffen en energie aangeleverd krijgt om inspanningen te kunnen volhouden. Kies bewust voor een gezonde voeding.

Zijn er bepaalde producten die ik kan eten om beter/harder te kunnen sporten?
Koolhydraten en goede sportprestaties gaan samen. Het zijn immers de belangrijkste “energiebronnen” voor de skeletspier tijdens het leveren van langdurige, intensieve inspanningen zoals duursporten of intensieve intermitterende sporten zoals voetbal. De beschikbare voorraad koolhydraten in het lichaam is echter gelimiteerd. De voeding van de sporters moet er dan ook op gericht zijn om de koolhydraatvoorraden in het lichaam zo goed mogelijk te vullen. De training kan er voor zorgen dat de voorraden zuinig worden gebruikt.

Mag ik meer eten als ik vaak sport?
Als je regelmatig sport, zullen uitspattingen inderdaad minder snel een aanslag plegen op je lichaam, maar maak je elke dag ongezonde keuzes, dan zal dat op den duur toch funest zijn voor je lichaam. Net zoals voor iedereen geldt ook voor sporters dat ze beter kunnen kiezen voor gezonde voeding. Eet als je sport zeker ook genoeg, zodat je lichaam voldoende voedingsstoffen en energie aangeleverd krijgt om inspanningen te kunnen volhouden.

Maakt het uit wanneer ik eet?
Het is verstandig zeker tijd te nemen voor het verteringsproces. Wil je intensief trainen, dan laat je het beste twee uur tussen de laatste maaltijd en de training. Op deze manier is je eten verteerd en kan je zonder maag- en darmproblemen de training afwerken. Lukt dit niet, eet dan zeker, maar verminder de hoeveelheid. Is het eerder een rustige duurtraining, dan kan je in principe eten tot vlak voor de training. Om optimaal te trainen laat je er het beste wel een uurtje tussen.

Zijn er dingen die je afraadt op het gebied van sport en voeding?
Sportdranken zijn in, dat valt niet te ontkennen. Ze hebben dan ook vaak veelbelovende namen en worden zelfs gedronken door mensen die niet aan sport doen, omdat ze zo lekker en verfrissend zijn. Als je ze graag drinkt, kan je er gerust eens eentje nuttigen, maar voor je sportbeoefening zijn ze in principe overbodig. Sportdranken bevatten veel suikers die je lichaam bij extreem lange inspanningen extra energie kunnen geven, maar daarnaast zullen ze je training op geen enkele manier bevorderen. Voor topsporters kunnen sportdranken wel nuttig zijn om hun behoefte aan bepaalde mineralen of koolhydraten aan te vullen, maar voor recreatieve sporters is water een perfecte dorstlesser.

Lees 4 reacties

4 reacties

  • Taalfouten

    ‘raadt ik aan’
    Doe nog even een spellingscheck

  • Healthylives

    Bedankt voor je opmerkzaamheid, we hebben het aangepast.

  • Jan

    Is het verstandig een biertje of wijntje te nemen vlak na een training (bijv. 16 km hardlopen).

    Groet Jan

    • Thomas

      Hallo Jan,

      Dat zou ik zo veel mogelijk vermijden. Drink liever een glas water. Je lichaam heeft vocht nodig, alcohol werkt vochtafdrijvend.

      Daarnaast is niets zo verfrissend als water na het sporten.

      Thomas (fanatiek sporter)

Geef een reactie