Sporten op oudere leeftijd: heeft het zin?

Sporten op oudere leeftijd heeft zeker zin. Ook na een leven lang niet sporten. We zetten de voordelen van sporten op oudere leeftijd allereerst op een rijtje:

Sporten op oudere leeftijd…
-verlaagt de kans op jonger sterven.
-helpt het geheugen te verbeteren, mits je minimaal vier uur per week beweegt.
-zorgt ervoor dat de kans op een hartinfarct met vijf à tien procent daalt.
-zorgt voor langere zelfstandigheid en onafhankelijkheid.
-is goed voor de sociale contacten.

Toch is het verstandig om op oudere leeftijd sommige sporten niet uit te oefenen. Zo kun je beter niet gaan bergbeklimmen, diepzeeduiken of raften. Wil je toch deze sporten uitoefenen dan is vaak een doktersonderzoek, met een uitgebreid hartonderzoek verplicht.

Naast deze extreme en toch vaak gevaarlijke sporten zijn er ook andere sportmogelijkheden die je op oudere leeftijd goed kunt uitoefenen.

Bekijk welke sport het beste bij jou past:

-Badminton
-Bowlen
-Jeu des Boules
-Roeien
-Tafeltennis
-Wandelen
-Fietsen
-Golf
-Yoga
-T’ai Chi
-Zwemmen

Maar ook tuinieren of klussen in huis is goed om in beweging te zijn en je fit te voelen. Niet alleen je lichaam wordt mooier, maar ook je huis en je tuin.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie