Voedingstips voor een betere concentratie

0
636
Voeding voor een betere concentratie

Wist je dat alles wat je binnenkrijgt invloed heeft op je hersenen en concentratievermogen? Sommige voedingsmiddelen zorgen voor een oppeppend effect en maken je energiek, helder en alert. Zorg dus niet alleen voor een goede nachtrust, maar let ook goed op je voeding.

We zetten een aantal voedingsmiddelen die de concentratie bevorderen op een rij:

  • Cafeïne 


Cafeïne is onder andere verwerkt in koffie, energie dranken, chocolade en bepaalde medicijnen. Cafeïne helpt je te focussen en concentreren al zijn de effecten voor korte tijd. Goed om te weten: drink niet te veel cafeïne, hierdoor kan je juist het averechtse effect krijgen, zoals zenuwachtig en ongemakkelijk voelen.

  • Suiker


Geen tafelsuiker, maar glucose kan als brandstof voor je hersenen dienen. Het draagt bij aan een beter geheugen, denkproces en mentaal vermogen. Overmatig gebruik heeft nadelige effecten aan je lichaam.

  • Ontbijt


Sla je weleens een ontbijt over? Studies hebben aangetoond dat het ontbijt bijdraagt aan een verbetering van je geheugen en concentratie. Belangrijkste producten van een ontbijt zijn vezelrijke granen, zuivel en fruit.

  • Vis


Vis is rijk aan omega 3, die essentieel zijn voor de hersenfunctie en ontwikkeling. Onderzoek heeft aangetoond dat omega 3 –vetzuren een lagere kans op dementie en beroertes kan betekenen. Er wordt geadviseerd om twee maal per week vis te eten.

  • Noten en chocolade

Noten en zaden zijn goede bronnen van het antioxidant vitamine E. Donkere chocolade heeft ook andere krachtige antioxiderende eigenschappen. En het bevat natuurlijke stimulerende middelen als cafeïne, die focus en concentratie kunnen verbeteren.

  • Avocado’s en granen


Het eten van volle granen en fruit, zoals avocado’s kan het risico op hart- en vaatziekten en een lagere slechte cholesterol verlagen. Ook vermindert het risico op de vorming van tandplak en verbetert de doorbloeding.

  • Bosbessen

Uit onderzoek is gebleken dat bosbessen de hersenen beschermd tegen schade door vrije radicalen en kan de effecten van leeftijdsgerelateerde aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer verminderen.