Lessen in positief denken

0
273
Positief

Wat je denkt en wat je doet heeft veel invloed op hoe je de wereld om je heen ervaart. We zien de wereld door ons eigen bril en selecteren we de informatie die voor ons relevant is. Wanneer je bijvoorbeeld van mening bent dat vandaag een rot dag is, dan zul je vooral letten op de negatieve informatie en je steeds somberder voelen. Het omgekeerde is echter ook waar: sta je op met de gedachte dat het een fantastische dag gaat worden dan zal dit ook werkelijkheid worden. Je zal daardoor eerder kansen zien en positieve ervaringen meer aandacht schenken. Breng met de onderstaande tips meer positiviteit in je leven!

Wat zegt jouw innerlijke stem?

Iedereen heeft een stemmetje die positieve, neutrale en negatieve dingen tegen ons zegt. Aangezien dit stemmetje zo vaak te horen is zijn we ons er niet vaak bewust van en nemen we alles voor waar aan. De meeste dingen die we denken zijn echter geen feiten en kunnen je somber en onzeker doen voelen. Let er eens op welke gedachten er op een dag opkomen en of deze gedachten vooral positief, neutraal of negatief gekleurd zijn.

Helpende gedachten

Met positief denken wordt niet bedoeld dat we onrealistische gedachten hebben en blind zijn voor gevaren. Integendeel: je hebt dan realistische en helpende gedachten waardoor je beter met negatieve situaties om kunt gaan. Merk je op dat je negatieve gedachten hebt? Probeer dan eens op een rijtje te zetten wat de feiten zijn en bedenk alle mogelijke oplossingen. Hierdoor heb je minder kans om in een negatieve spiraal te komen.

Doe dingen waar je energie van krijgt

Maak eens een lijstje van alle dingen die je leuk vindt om te doen en die je energie geven. Je kunt deze lijst blijven aanvullen totdat je genoeg mogelijkheden hebt. Om je goed te (blijven) voelen is het belangrijk om een goede balans te hebben tussen inspanning en ontspanning. Zorg dus dat je elke dag minstens een activiteit doet die je leuk vindt.

Verzamel positieve momenten

De meeste mensen richten zich op dingen die negatief zijn en gaan daarover piekeren. Probeer het eens om te draaien door elke dag minstens 15 minuten lang positief te ‘piekeren’. Schrijf elke dag alles op wat leuk was en waar je dankbaar voor bent. Hierdoor sluit je elke dag met een positief gevoel af en kun je de dag erop met nieuwe energie  ertegenaan!

————————————————-

Over de auteur Psycholoog Utrecht Greetje StompDrs. Greetje Stomp is eigenaar van Psychologiepraktijk Healthy Minds (Utrecht). Haar streven is om mensen te inspireren en de leuke kanten van psychologie te laten zien door op een persoonlijke, positieve en praktische wijze een oplossing te bieden bij psychische problemen. Wil je meer weten? Neem dan eens een kijkje bij www.healthyminds.nl.