7 gewoontes van ongelukkige mensen

gebrek zelfvertrouwen

Gebeurtenissen kunnen je ongelukkig maken. Maar vaak komt ongelukkigheid voort uit je eigen gedrag, gewoontes en gedachten. Hieronder worden zeven van deze veelvoorkomende gewoonten genoemd en hoe je deze kan overwinnen.

Perfectie nastreven

Moet je leven perfect zijn om gelukkig te kunnen zijn? Als dit zo is, dan zal je niet snel gelukkig worden. Als je het niveau te hoog legt, zal je weinig zelfvertrouwen krijgen en je niet snel gelukkig voelen.

Relax en neem de volgende drie tips mee: – Ga voor goed genoeg: ga in plaats van perfectie voor goed. Hierdoor kun je afmaken waar je aan begint. – Stel deadlines: door jezelf een deadline te geven zorg je dat dingen af komen. Ook zal je niet te kritisch blijven en het constant weer aan willen passen. – Realiseer je wat de prijs van perfectie is: stel je verwachtingen niet te hoog in en waan je door televisie en andere media niet in een te perfecte wereld.

Negatieve invloeden

Met wie we omgaan, is van grote invloed op hoe we ons voelen. Als we enkele negatieve klanken om ons heen hebben, gaan we zelf ook negatief denken. Steek je energie in meer positief ingestelde mensen en inspirerende films en boeken.

Te veel in verleden leven

Als je te veel aan ervaringen uit het verleden blijft denken of een onrealistisch beeld van de toekomst voor ogen hebt, ben je vaak niet gelukkig. Je leeft dan niet in het nu en geniet van de dingen die op dit  moment om je heen zijn. Soms is het goed om even aan je verleden of je toekomst te denken, maar probeer het meest in het nu te leven. Focus op wat je aan het doen bent en geef daar je volledige aandacht aan.

Jezelf en je leven met dat van anderen vergelijken

Door constant je leven met dat van anderen te vergelijken, voel je je vaak ongelukkig en daalt je zelfvertrouwen. Vergelijk jezelf alleen met jezelf. Kijk naar wat je bereikt hebt en hoe je gegroeid bent. Wees aardig voor jezelf en voor anderen. Als je aardig voor anderen bent, ben je dit ook vaak meer voor jezelf. Focus op de positieve dingen.

Focussen op de negatieve dingen in het leven

Enkel de negatieve dingen zien en hierin blijven hangen, beïnvloed jezelf en je omgeving. Accepteer in situaties zowel de positieve als de negatieve kanten. Maak van een mug geen olifant. Probeer de negatieve dingen om te zetten in iets positiefs.

Denken dat de wereld om jou draait

Als je denkt dat de wereld om jou draait, kun je dingen laten en uitdagingen uit de weg gaan omdat je bang bent voor wat anderen denken. Hierdoor kan je minder openstaan voor nieuwe dingen en je eigen groei in de weg staan. Realiseer je dat het mensen vaak weinig interesseert wat jij doet en focus je op de mensen om je heen. Luister naar ze en help waar nodig. Hierdoor wordt je meer naar buiten gericht.

Het leven moeilijker maken dan dat het is

Het leven kan ingewikkeld zijn. Vaak maken we het daarnaast voor onszelf nog ingewikkelder. We kunnen onszelf nieuwe gewoontes aanleren die het leven iets eenvoudiger maken. Doe niet te veel tegelijk en verdeel je aandacht. Zorg dat je niet te veel spullen hebt en gooi weg wat je niet meer gebruikt. Denk er om dat je geen relaties in je hoofd creëert. Communiceer met anderen en spreek dingen uit. Ga niet volledig op in stress. Neem af en toe even een adempauze en focus je op wat echt belangrijk is.