“Verbied reclame voor ongezond eten en drinken”

0
608

De consumentenorganisatie foodwatch pleit voor een wettelijk verbod op alle vormen van kinder- en jongerenmarketing voor ongezonde producten. Niet alleen op televisie, maar ook op internet en social media.

Veel producten voor kinderen in de supermarkt zijn veel te zoet, zout en/of te vet. Van de beloofde zelfregulering in de levensmiddelenbranche komt volgens foodwatch helemaal niets terecht.

Om deze reden start de organisatie vandaag een burgerinitiatief. In totaal zijn er 40.000 handtekeningen nodig om er zeker van te zijn dat het voorstel in de tweede kamer wordt behandeld.
Volgens foodwatch doen zowel de voedselindustrie als de overheid volstrekt onvoldoende om de gezondheid van de jeugd te beschermen.

Ongezonde aanbod

Uit het foodwatch-rapport blijkt dat de junkfoodmarketing in Nederland, ondanks de regels die de voedselindustrie zelf mocht opstellen, tussen 2005 en 2011 met maar liefst 38 procent is gestegen.

Foodwatch meldt op haar website: “De consequenties van het huidige ongezonde aanbod in combinatie met de ingezette marketingtechnieken raken ons allemaal, via de stijgende gezondheidskosten door hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Maar de grootste slachtoffers zijn de kwetsbaarste mensen in deze samenleving: onze kinderen”.

Bron: artikel – footwatch