Stress en sollicitatiezenuwen onder controle

Stress en zenuwen voor een sollicitatiegesprek zijn normaal. Je wilt immers zo goed mogelijk over komen op je potentiële werkgever. Lukt het om je echte ‘ik’ te laten zien zonder dat stress en zenuwen de overhand nemen? Zo blijf je stress en zenuwen de baas tijdens een sollicitatiegesprek.

Zenuwen minder zichtbaar Bijna iedereen wil dat zijn of haar zenuwen tijdens een sollicitatiegesprek onzichtbaar zijn. Stel je namelijk voor dat je mogelijke werkgever ziet dat jij gespannen bent? Ga er vanuit dat je toekomstige werkgever juist blij is om te zien dat jij gespannen bent. Zenuwen laten zien dat de baan belangrijk voor je is. Een nonchalante houding kan duiden op desinteresse en onverschilligheid. Maar daarbij moet wel worden gezegd dat je de zenuwen de baas moet blijven.

Stress en zenuwen de baas blijven Veel te veel zenuwen en stress kunnen ervoor zorgen dat je tijdens een gesprek blokkeert. Een bepaalde mate van gezonde spanning hoort bij een sollicitatiegesprek. Om te voorkomen dat de zenuwen de overhand nemen is een goede voorbereiding belangrijk. De volgende tips helpen je daarbij:

1. Zorg dat je voldoende informatie hebt over het bedrijf.

2. Zorg dat je informatie hebt over de persoon met wie je het gesprek gaat voeren.

3. Bedenk vragen die je mogelijke baas zou kunnen stellen. Denk daarbij ook na over je sterke en zwakke kanten. Waarom wil je de baan hebben? Wat zijn je ambities? Wat verwacht je van de baan? Hoe flexibel ben je? Heb je een 9 tot 5 mentaliteit?

4. Bedenk welke kledingstijl het best bij het bedrijf past. Ga je formeel gekleed of niet?

5. Rijd een paar dagen voor het gesprek één keer naar het bedrijf. Zo weet je precies hoe lang je onderweg bent en of er voldoende parkeergelegenheid is. Dit voorkomt een hoop stress op de dag van het gesprek. Houd rekening met eventuele files.

6. Ga de avond van tevoren op tijd naar bed. Niet te vroeg, want dan heb je de kans dat je niet kunt slapen en ga je piekeren. Sta ook ruim op tijd op en vertrek ruim op tijd. Je kunt beter te vroeg aankomen en in de auto even wachten.

7. Vermijd het eten van zoetigheden en veel suikers. Dit kan een negatieve werking hebben op de ontwikkeling van stress. Ook cafeïne en alcohol zijn niet goed voor je lichaam.

8. Let tot slot goed op je ademhaling. Wanneer je zenuwachtig en gestresst bent, adem je oppervlakkiger en sneller. In extreme gevallen gaat de ademhaling te snel en verlies je de controle erover. Door middel van een aantal oefeningen kan je controle krijgen over je ademhaling. Hierdoor kunnen we ons lichaam sneller tot rust brengen. Bekijk hier een aantal ademhalingsoefeningen.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie