Succesvol solliciteren

Al tijdens de eerste dertig seconden van het sollicitatiegesprek vormt je gesprekpartner zich al een beeld van je. Dus als je in het spel wilt blijven is het belangrijk om vanaf het eerste moment je beste beentje voor te zetten. De eerste indruk is hierbij van groot belang. Begroet de ander enthousiast en met een stevige handdruk.

Voorbereiding

Een goed gesprek begint met een goede voorbereiding. Zorg er daarom altijd voor dat je thuis al je huiswerk hebt gedaan. Bekijk nogmaals je CV en je motivatiebrief die je hebt ingestuurd. Je gesprekspartner zal dit vaak ook als leidraad tijdens het gesprek gebruiken. Bekijk ook nogmaals de website en de vacature zodat je goede vragen kunt voorbereiden, waaruit blijkt dat je jij je hebt ingelezen. Bedenk ook goed of het bedrijf waar je gaat solliciteren wel past bij wie jij bent.

Tijdens het gesprek

Beantwoord de vragen van je gesprekspartner zo goed mogelijk. Sommige sollicitanten hebben de neiging om van de zenuwen te gaan ratelen. Probeer dit te voorkomen door bijvoorbeeld aan te geven dat je even moet nadenken over de vraag. Of stel vragen over de vraag zodat je wat meer tijd krijgt om tot een goed antwoord te komen. Een manager wil altijd weten waarom juist jij een waardevolle aanvulling zult zijn voor het bedrijf. Om deze vraag te beantwoorden kun je de vacature als hulpmiddel gebruiken. In de meeste advertenties staat al uitgebreid wat een werkgever zoekt in een werknemer. Bedenk thuis al aan welke kwaliteiten jij voldoet en geef hierbij concrete voorbeelden uit je werkverleden.

Wees positief

Probeer altijd positief te zijn. Geen enkele manager zit te wachten op iemand die overwegend negatief praat over zijn of haar voormalige collega’s of werkgever. Een positieve houding straal je niet alleen uit in je woorden, maar ook in je lichaamshouding. Ga daarom rechtop zitten en houd oogcontact. Wees enthousiast en zelfverzekerd, maar overdrijf het niet. Arrogantie werkt vrijwel nooit in je voordeel.

Na het gesprek

Mocht je ondanks alles toch afgewezen zijn, vraag dan altijd om feedback. Bel je gesprekspartner en vraag door. Vaak is er naast een standaardreden als bijvoorbeeld ervaring, een meer persoonlijke reden waarom jij het niet geworden bent. Vraag ook wat voor indruk je gemaakt hebt op je gesprekspartner. Dit helpt je weer op weg bij een volgend gesprek.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie